Dec 13, 2009

Some Flashback

Ada beberapa pengalaman yang betul2 buat aku sedar betapa bestnya jadi wartawan. Walaupun tak ada yang kaya dengan kerja menulis di surat khabar tapi sebenarnya ada sebab kenapa (kami) terus stay sebagai reporter.
Walaupun sibuk dan masa kerja yang tak menentu tapi betul kata orang, kepuasan kerja tu sendiri yang lebih penting.
Bahkan sekarang kerja ni dah jadi sebahagian dari hidup. Antara mata pencarian dan tanggungjawab kepada pembaca.
Sepanjang 5 tahun kerja, banyak pengalaman best yang aku lalui especially masa period kerja kat Kuching (Utusan Malaysia Kuching).


Padahal masa kena hantar ke Kuching aku baru je 5 bulan bertugas kat KL. Berat sangat hati nak tinggalkan semenanjung masa tu.
So..29 Disember 2005 aku fly buat kali pertama, destinasinya ialah Kuching.
Masa dalam flight, teringat aku kata-kata Cik Zaini Hassan masa dia interview aku masuk Utusan.
"Kalau saya hantar awak ke Sarawak, awak sanggup? Ada isteri, girlfriend? Ada komitmen?
No Choice. Aku jawab, ya sanggup. Tak da.

Tap2 tengok betul kena hantar Sarawak. Termenung! Tapi cabaran disahut kerana dalam dunia journalism ni, kami takda banyak choice. Take it or leave it. Gentleman.

Secara keseluruhan, boleh dikatakan pengalaman reporting aku bermula di Sarawak. Tanpa asas menyoal dan menulis yang baik aku memang goyah untuk terjah assigment2 yang diberi oleh ketua biro (Borhan Abu Samah-sekarang biro Jakarta-pix kanan). Tambah pulak kekuatan tenaga kerja Utusan di Kuching masa tu hanya seorang ketua biro, seorang wartawan (aku) dan seorang jurugambar.


Sedangkan kisah masyarakatnya terbentang seluas bumi Sarawak yang bersamaan saiz satu semenanjung (minus Melaka kot) atas kepala kami.
Jurugambar, Zul Azhar Sheblee (Apai-sekarang di The Stars- pix kiri) adalah partner kerja terawal di Kuching sebelum seorang lagi wartawan, Syed Hesyam Idris ditugaskan ke biro Kuching.
Lega banyak dapat seorang lagi sparring partner. Apai antara orang yang banyak tolong aku masa mula2 kerja kat sana. Dialah 'driver' (takda transport lagi masa tu), dialah yang jadi tukang terjemah kalau kena interview Iban, Bidayuh, Kenyah, Kelabit etc. Even loghat Melayu Sarawak pun aku tak paham.
Kalau nak diceritakan memang banyak sangat pengalaman kat Sarawak. Dan antara yang paling melekat kat kepala sampai hari ni;

1) Pelajar kena baham buaya
-seminggu kami berkampung di tepi sungai Bako tunggu diorang tangkap buaya. Empat ekor buaya ditangkap dan di post mortem keluarga mangsa sehingga kes jadi isu WorldWildlifeFederation.



Penduduk kampung Bako mengusung salah seekor buaya yang dipancing.

2) Pelajar kena JE
- jangkitan virus Meningo Enchepilitis pada murid dari kandang ba
bi di tepi sekolah. Masih tergiang-giang bau kawasan sekolah yang lebih teruk dari bau dalam kandang kambing di lubang hidung ni.
Stori yang dianugerahkan Winner Health Story - Kenyalang Press Award 2007.

3) Cemburu Seorang Suami
-Bapa saudara jadikan anak saudara umur tiga tahun sebagai tebusan sebelum tiga batang jari mangsa dipotong sebatang demi sebatang. What a tragedy man in the village man!

*(Nanti kalo ada masa aku tulis dalam blog ni).


Transfer feri yang masih banyak digunakan di Sarawak

Masa di Kuching aku banyak cover kes-kes jenayah. Selain tiga tu, banyak lagi pengalaman yang menarik macam tanah runtuh, kebakaran, kes amuk, bunuh dan paling seram masa tengok mayat mangsa rogol yang dah berulat terkangkang dalam semak.
Memang betul bau mayat boleh ikut kita balik ke rumah...malam tu aku tergiang-giang bau mayat dalam rumah sewa aku.

(tips tengok mayat busuk bagi orang yang tak pernah tengok-jangan sesekali meludah)
Part yang paling tak best buat story crime ni ialah bila nak kena interview keluarga mangsa. Dah la time2 sedih macam tu orang susah nak bercerita, bila diorang cakap pulak susah betul nak paham. Melayu Sarawak...
Tapi selepas dua tahun, bolehlah aku bertutur dalam bahasa Sarawak.



Pengangkutan utama dari bandar ke pekan-pekan kecil.

Di Sarawak, travelling dari satu tempat ke tempat lain mungkin cabaran kerja yang paling tough. Nasib baik company sediakan sebuah Ford Ranger.
So kalau ada apa2 kes, itulah kenderaan yang kami lenjan ke sana ke mari. Ke Sibu, Ke Miri, Ke Bintulu, Ke Sri Aman. Semua diredah tanpa banyak soal.
Walaupun ada domestik flight, tapi bila time urgent tak da masa untuk check tiket dan beratur tunggu flight. So jalan mudah yang ada, Ford Ranger merah.
Tapi perjalanan dari Kuching ke sembilan bahagian di Sarawak bukan
dekat. Untuk ke Sibu ambik masa 5-6 jam dan paling utara (Miri) mungkin ambil masa 8-9 jam. Jalan kampung semata-mata.
bersambung....


TransEuroAsia 2008

My 20,000 kilometers journey

So Januari 2006 hingga Disember 2007, tamatlah tugas aku biro Kuching. Seronok. Ikutkan hati memang tak nak balik, tapi apa boleh boleh. Surat transfer dah keluar, take it or leave the co
mpany. Gentlemen's way.
Flashback lagi! Januari 2008 aku lapor diri di HQ, Utusan Jalan Chan Sow Lin, KL. Desig
nation masih reporter. Tapi di bahagian yang agak menarik iaitu akhbar sisipan hari Sabtu (dulu dengan nama Sigap). Sehingga hari ini aku masih di meja ini (sekarang dengan nama WOW!)
Best. Tugas tugas baru ni tertumpu kepada pelancongan, rekreasi, pemotoran dan lifestyle.
Tugas assigment banyak melibatkan destinasi pelancongan dalam neg
ara, aktiviti2 rekreasi, test motor, test kereta dan lifestyle.
Kira-kira 7 bulan kemudian, menyusul satu lagi moment yang paling best dalam kerjaya. Kata orang pengalaman yang tidak akan dan tidak dapat dilupakan. Ultimate dream semua wartawan Utusan Malaysia.
Ceritanya...Satu petang aku dapat surat dari Ketua Pengarang Utusan Malaysia, Datuk Aziz Ishak
bercop..APPROVED! kepada surat jemputan bertajuk
Mengikuti Konvoi Petronas Adventure Team (PAT). Jika tahun sebelum itu XPDC PAT ke SouthAsia (ditugaskan kepada rakan setugas-Saiful Haizan), trip PAT kali ini milik aku, TransEuroAsia.
Memang tak tergambar kegembiraan aku masa ni. Hati bercahaya dan bergendang-gendang. Tak sabar untuk melancong ke luar negara. 1st timer katakan.
Masih ingat, aku menjerit2 dalam kereta masa balik dari opis petang tu. Suka giler! *Padahal jauh di sebelah lagi hati aku, tersembunyi satu kesedihan yang amat sangat. Peristiwa yang betul2 mengubah hidup.
In positive way, assigment ikut konvoy 4X4 selama sebulan ke Ce
ntral Asia tu adalah tukar ganti atau pampasan Tuhan selepas Dia rampas harta paling bernilai dalam hidup aku. So Julai 2008 bermulalah perjalananku dari Moscow, Russia. Pengalaman yang paling bernilai sepanjang kerjaya sebagai wartawan.
Selepas flagoff dari Moscow, trip menjelajah ke kota purba, puncak pergunungan, gurun dan lembah mel
alui Kazakhstan, Turkemistan, Uzbekistan, Kyrgystan sebelum tugasan aku tamat di Kashgar, Xinjiang China. Perjalanan darat sejauh 20,000 km yang aku lalui.
Puas mengembara sebagai wartawan terakhir yang mengikuti konvoy Petronas Adventure Team. Terima kasih kepada saudara Bobo dan Azman Baharudin (Alpha Bravo).
Aku kembali bertugas. Tidak lama selepas itu sisipan Sabtu ditukarkan dengan nama WOW! Lembaran baru yang menuntut cerita-cerita yang lebih 'membebankan' dalam memenuhi tajuk akhbar kecil itu.
Tetapi dengan tajuk itu, kerjayaku sebagai wartawan semakin seronok dan mencabar.

TERJUNAN MAUT

Latihan kursus pada pagi hari terjunan

Aku menyahut satu lagi 'pengalaman seumur hidup'. Another moment. Kali ini jurugambar, Asmaruddin Jamaluddin menjemput aku untuk membuat liputan aktiviti SKYDIVING.
Dengan syarat aku kena terjun sekali...and so be it. Lagipun ketika hati kepiluan hati masih belum pulih sepenuhnya itu, suicidal tendency tidak dinafikan memang masih ada.
Aku terjun dari pesawat CESSNA dari ketinggian beribu-ribu kaki...mencabar keberanian diri, dengan satu pertanyaan di dalam hati.

"Selepas segala kesulitan dan ujian yang memecahkan hati, masih sayangkan Tuhan kepada hambanya yang seorang ini''.

Thanks God, I survived. Landed on foot, while 10 other jumpers landed on their butt.
Guys.. I guess Im just being lucky..
....im a bit tied now, tomorrow got morning ride with my frens. Need to check my bicyle before I drift off to sleep!





















I got another ADRENALIN RUSH inside my body...
..to dive...next month with all the tiger SHARKS in Aquaria KLCC.



to be continued..

No comments:

Post a Comment