Aug 14, 2010

Bungy Jumping in Sunway Lagoon


AKHIRNYA, tercapai jugak cita-cita nak bungy jump. Minggu lalu aku dijemput Sunway Lagoon untuk merasai pengalaman terjun bungy dari ketinggian 21 meter. Event diadakan sempena pelancaran Bungy Malaysia yang kini beroperasi secara kekal di negara ini- sebelum ini bungy jump pernah diadakan di beberapa lokasi tapi temporary.

Cabaran terbaru kini menanti pengunjung di taman tema yang terletak kira-kira 15 minit dari Kuala Lumpur. Dibuka kepada orang ramai dengan bayaran RM50 manakala RM100 kepada bukan warganegara. Pengendalian dilakukan oleh Bungy Malaysia (AJ Hackett) - syarikat bungy jumping terkemuka di dunia. AJ Hackett sebelum ini juga pernah menyediakan bungy jump tertinggi di dunia dari Menara Kuala Lumpur.

Memang agak cuak. Tapi keinginan untuk cuba mengatasi segalanya. Sebahagian daripada kumpulan media yang lain sudah berada di tengah-tengah jambatan gantung. Dari situ
nampak macam tak tinggi mana dan debaran terjun pun masih belum terasa.Kami diberikan borang akuan untuk terjun yang antaranya pengesahan tiada penyakit berkaitan jantung, nama, IC, alamat, umur dan beberapa butiran penting. Sekeping borang yang boleh diisi dalam masa kurang 5 minit. Ringkas dan tidak menyemakkan kepala. Selepas borang diserah,
berat penerjun pula ditimbang untuk sukatan terjunan.

Macam mana pengiraan dilakukan aku tak arif tapi menurut crew, setiap berat 5 kilogram, cord akan dipanjangkan satu meter. Untuk aktiviti bungy jump di Sunway Lagoon, hanya had minimum iaitu 35 kg dikenakan, ringan daripada itu tidak dibenarkan. Untuk berat maksimum, 285 kg. So basically semua orang boleh try.


Debaran semakin terasa. Kini aku berada di dalam sangkar terjunan. Diarahkan duduk untuk pemasangan dan ikatan. Harness disarung melilit pinggang dan paha. Bahagian kaki rupanya dibalut dengan sehelai tuala tebal yang kemudian diikat kemas dengan tali yang bersambung dengan cord elastic bungy. Berapa lama dah bro ko buat kerja ni, soalan pertama kepada crew Bungy Malaysia yang tekun melilit tali pada kaki aku. Dia kata, baru lepas enam bulan training kat Bali dengan AJ Hackett. Okay la dalam hati aku, ada experience dan training la mamat ni. Lagipun masa kat platform tu, ada master jumper yang dah experience gila iaitu Graham Whorskey. Mamat New Zealand ni dah jump lebib 6,000 kali merata dunia. Experience dia dalam bungy jump pun dah lebih 20 tahun. Base pada semua tu, aku yakin untuk terjun.

Sementara menunggu krew pasang semua kelengkapan, penerjun pertama dah menjerit. Selamat terjun. Dari situ nampak beberapa kali tali melantun naik turun, mungkin dalam empat kali. Tiba-tiba cuak pulak. Tapi semua jalan dengan baik. Selepas tergantung di permukaan tasik, penerjun pertama iaitu Hamzah dari Kosmo diturunkan ke atas rakit pelampung. Dengan kaki yang terikat kemas, tangan aku dicapai untuk berdiri. Graham memberi pilihan sama ada untuk mencecah permukaan tasik atau tidak. Yes! aku jawap. Alang-alang terjun biar buat yang the best. Sekarang semua sudah ready.

testing GoPro camera

Dalam masa beberapa saat lagi aku akan terjun. Last, aku suruh crew check apa-apa yang patut. Manalah tahu, kot2 harnest lupa cangkut. 'OK! ready to go' katanya. Kaki disuruh rapat ke hujung platform. Ketika tu kaki separuh di atas platform dan separuh lagi terjolor keluar. Aku menarik nafas panjang, walaupun hanya 21 meter, pandangan luas mengadap kolam dan
bangunan resort memang menakutkan. Gayat lagi bila nampak orang-orang 'kenik' di bawah sana. Semasa tangan didepa, sempat lagi mengucap. Mana la tahu, ajal maut ni semua kita tak tahu. So, berserah je lah.

One, two, three, Jump...! haha aku tak ready lagi -(kalo kau tolak aku sekarang nanti naik aku sure tumbuk muka ko bro). Terjunan berlaku pada second attempt, kaki yang melekat kuat pada platform sebelum tu dilonjak dan aku terus menjunam jatuh. Pergh, walaupun hanya 21 meter, perasaan sayup pada jantung terasa seperti terlalu lama. Feeling dia memang thrill, macamana nak cakap.
Bagi yang takut kalau-kalau cord bungy tu tersentap, tak perlu risau sebab selepas sahaja cecah permukaan tasik aku tak perasan pun tali tu tersentap. Dalam kata lain, lembut jer dia tarik naik ke atas semula. Sayup, kecut, ngilu, pilu, kosong, hanyut, sayu, geli, berangin, sejuk dan paling pasti- jantung terasa tersentak dan tertinggal kat platform. Semua tu hanya terhenti bila cord bungy stop melantun. Cuma yang agak menyeksakan adalah tempoh tergantung (menunggu bot datang turunkan anda). Darah yang turun ke kepala meninggalkan kesan pening-pening dan mual-mual. So sepanjang hari anda akan rasa sedikit sakit kepala.

BUNGY JUMPING? Ok done! In comparison, thrill bungy jump ni hanya 1/10 daripada thrill skydiving. Dan bagi yang plan nak buat skydiving, please make sure korang dah try semua yang lain, takut nanti semuadah 'potong'. For, skydiving is Mecca in all adventures. At least... once n for the last.

7 comments:

  1. siutla ko leng...dah try skydiving ni ko ckp mcm picisan je ye. haha.

    ReplyDelete
  2. You did it! Congrats! I'll have to pass on this but would love to try hang-gliding though. Thanks for stopping by.

    ReplyDelete
  3. cool!! nak tanyee.. the fees tu 50 jer kan? takde xtra charges @ kena byr ape2 ke sblm masuk sunway lagoon? sbb ingatkan nk try.. tapi x nk maen game2 laen.

    ReplyDelete
  4. dasat ah u terjun nih. i xsanggup rsnye!!
    :D

    ReplyDelete
  5. mmg dasat,,aku plak dah berapa kali tangguh nk pi sunway nak try gak main ni....teringat masa kat genting..main yang kerusi mcm roket tu...ala lupa plak namanya....kebetulan aku beli pas mahal kit...berulang-ulang aku main benda tu....owg plak naik pelik...bungee jump ni aku nk try gak...pas raya kot hehehehe cuma nk cari buddy wat teman..owg umah setelah dipujuk ttp dgn pendirian taknak nya...biasalah...

    ReplyDelete
  6. Dibuka kepada orang ramai dengan bayaran RM50 manakala RM100 kepada bukan warganegara.

    ReplyDelete
  7. pakej bungee ni kan. dia ada snap pic skali x?

    ReplyDelete