Dec 13, 2009

Greatest Expedition

This is 20,000km journey. The unforgettable experience, the remedy, the gift from God, the greatest offroading.This is the last episodes of Petronas Adentures Team (2008),
The TransEuroAsia.

and these are some of the moments...

















Berjalan di Dada Bumi

WALAUPUN hanya berpeluang membuat liputan separuh daripada ekspedisi TransEuroAsia anjuran Petronas Adventure Team (PAT), pengembaraan di empat buah negara bekas jajahan Soviet adalah episod paling berharga sepanjang laluan.

Selepas laluan sejauh lebih 9,000 kilometer dari Moscow, Rusia, perjalanan saya melalui Kazakhstan, Turkmenistan, Uzbekistan dan Kyrgystan bersama konvoi berakhir di Kashgar, China. Pengalaman menjejak Laluan Sutera iaitu jalan perdagangan zaman silam, melawat pusat tamadun Islam terbesar, pergunungan dan gurun meninggalkan seribu satu pengalaman yang tidak mungkin terulang.

Pengembaraan itu juga merentasi sebahagian daripada kawasan yang diakui sebagai paling kaya dengan adat resam, kesan penaklukan dan pembangunan. Pengalaman ke tempat yang selama ini diperoleh daripada buku-buku geografi dan dokumentari televisyen sedikit sebanyak menukarkan pemahaman mengenai negara berkenaan daripada selektif kepada lebih komprehensif.

Lebih bermakna lagi apabila semua pertembungan dan perubahan aspek kehidupan serta tamadun manusia itu disaksikan hari demi hari dan sempadan demi sempadan.

Tahniah di atas semangat pengembaraan yang ditunjukkan oleh 50 peserta PAT dengan keupayaan jentera mereka, sekaligus menjadikan ekspedisi TransEuroAsia ulang tahun ke-10 sejak Passage to Tibet pada 1999.

Bukan sekadar menghargai minat di kalangan peserta, tetapi apa yang disaksikan sendiri adalah kehebatan pacuan empat roda (4X4) dalam menjayakan misi tersebut. Bahkan, kenderaan itu jugalah yang memungkinkan pengembaraan kerana kebanyakan destinasi dilalui bukan sahaja tidak mempunyai sistem pengangkutan yang selesa, malah terpisah jauh di sebalik
pergunungan dan kawasan kontang.

Yang nyata, gabungan baik antara manusia dan mesin itu adalah kunci kejayaan pasukan mengiklankan nama negara khususnya melalui jenama negara, Petronas.

Merentas Benua

Selama lebih 20 hari merentasi benua Eropah ke Asia Tengah, banyak sekali perkara yang menimbulkan kesedaran, tanda tanya, perasaan kurang senang dan rasa kagum.

Kesukaran menyeberangi sempadan adalah salah satu daripadanya. Dugaannya bukanlah menuntut kemahiran pemanduan yang hebat tetapi sekadar menguji kesabaran. Manakan tidak, walaupun mempunyai semua dokumen perjalanan yang diperlukan, penantian antara enam hingga lapan jam di setiap pintu sempadan adalah perkara biasa yang terpaksa ditempuhi oleh setiap peserta.

Teringat penulis kepada kata-kata Ketua Ekspedisi, Halim Abdul Rahman ketika temu bual bulan lalu bahawa perkara itu adalah ujian paling sukar selain laluan ekspedisi yang panjang dan mencabar.

``Bukan senang untuk masuk ke negara orang tetapi sebagai orang luar kita harus patuh dan terima semua ini,'' ulang beliau kepada semua peserta.

Penantian berjam-jam di `tanah tidak bertuan' antara dua buah negara itu pula memaksa peserta menahan tuntutan biologi badan, kepanasan, perasaan marah dan tidak menentu.

Secara terang atau terselindung, sebahagian daripada negara-negara yang dilalui itu seperti tidak senang dengan kehadiran orang luar dan seolah-olah mengunci ketat pintu sempadan mereka.

Di Turkmenistan, visa sahaja tidak mencukupi kerana tanpa surat jemputan (LOI), pengurusan dan rundingan yang baik, impian untuk menjejakkan kaki ke bumi mereka pastinya sesuatu yang mustahil.

Hakikat itu diakui oleh seorang pendaki gunung salji dari Lithuania yang kagum kerana konvoi memasuki negara berkenaan yang merupakan sebahagian laluan ekspedisi, katanya semasa ditemui di Kota Lama Kashgar.

Penantian selama lapan jam di sempadan itu adalah yang paling teruk pernah dilalui oleh konvoi setakat ini tetapi ia tidak menjadikan atau bermaksud pengalaman berurusan dengan pihak berkuasa di negara-negara lain mudah.

Apa sahaja dugaan, anggota konvoi tetap menghormati dan akur kepada setiap polisi yang ditetapkan oleh imigresen dan kastam mereka.

Hal itu mencetuskan pertanyaan kenapa di negara sendiri yang dulu rakyatnya hanya mempunyai tiga warna kulit kini begitu mudah diwarnai oleh warna-warna yang semakin pelbagai.

Semangat Kebangsaan

Melepasi sempadan adalah saat yang paling melegakan bagi setiap peserta. Bagaimanapun, cabaran berada di dalam ekspedisi tidak pernah berakhir selagi
pengembaraan belum tamat.

Sepanjang laluan di negara tersebut, penulis melihat`penolakan' kepada penggunaan bahasa utama dunia yang begitu ketara. Hal itu diketahui berlaku di Jepun, tetapi di sini ia jauh lebih menebal.

Tiada sepatah perkataan Inggeris yang keluar dari mulut mereka kecuali bahasa Rusia atau tempatan. Di jalan raya, kedai-kedai dan bangunan, papan tanda hanya memaparkan tulisan Cyrillic.

Keadaan itu tidak memberikan banyak pilihan kepada peserta selain membalas percakapan mereka dengan Bahasa Melayu, walaupun hanya memahami perkataan `Malaysia', sekurang-kurangnya reaksi mereka positif dan lebih mesra berbanding jika menggunakan bahasa Inggeris.

Kesan daripada pertembungan tamadun dunia dan penaklukan yang silih berganti di negara tersebut, bahasa pertuturan mereka banyak dipengaruhi oleh perkataan-perkataan seperti Tatar, Turkmen, Rusia dan juga Arab.

Menariknya, penduduk di beberapa wilayah Uzbekistan dan Kyrgystan turut berkongsi beberapa perkataan dengan bahasa kita seperti anggur, sunai (serunai), rebab (alat muzik), rahmat dan kubah.

Bagaimanapun, di sebalik pelaksanaan undang-undang imigresen yang ketat di negara-negara berkenaan, berdiri sebuah `tembok kebal’ yang menyekat pengaruh Imperialisme barat.

Misalnya di Ashgabat, ibu kota Turkmenistan, pemakaian pakaian tradisional begitu `kuat' diamalkan terutama di kalangan wanitanya, malah penguasaan jenama-jenama gergasi dunia seolah-olah tidak wujud.

Turkmenistan juga mempunyai pelaksanaan undang-undang yang `bertentangan' terhadap perokok. Jika kebanyakan negara di dunia membenarkan merokok di luar bangunan, perbuatan itu di negara ini hanya dibenarkan di dalam bangunan (tertentu atau sendiri).

Merokok di kawasan awam dan tempat terbuka boleh mengundang kemarahan pihak berkuasa dan boleh dikenakan denda. Hal itu menyebabkan ramai peserta konvoi yang terpaksa berpuasa rokok sepanjang berada di negara itu.

Dari pusat kemodenan Rusia di Moscow hingga ke kawasan tanah tinggi di Kyrgystan, perubahan bentuk muka bumi ternyata banyak mempengaruhi kehidupan manusia.

Di pinggir Rusia, konvoi melalui Nizhni Novgorod, wilayah yang terkenal sebagai pusat penghasilan senjata dan kelengkapan perang milik negara terbesar itu.

Ketika menyusuri jalan ke selatan yang sibuk dengan trak-trak tentera bersaiz besar, landskap di tepi-tepi jalan dihias dengan kereta kebal dari zaman Perang Dunia Kedua yang dijadikan pembakar semangat patriotik mereka.

Di Kazakhstan, pengembaraan konvoi PAT hanya dikelilingi habuk dan pasir ketika merentasi kawasan gurun dan hanya berkesempatan singgah di Atirau dan Aktau, bandar di bawah paras laut berhampiran Laut Kaspia.

Kazakhstan, walaupun merupakan negara jajahan Soviet terakhir yang mendapat kemerdekaan (1991) kini muncul antara negara paling dominan di Asia Tengah melalui industri hidro-karbonnya.

Negara kesembilan terbesar di dunia yang bersempadan dengan lima buah negara itu juga semakin dikenali melalui penglibatan sebagai anggota kepada banyak pertubuhan antarabangsa,
antaranya NATO.

Di Uzbekistan, perhatian lebih tertumpu kepada tinggalan sejarah melalui monumen-monumen yang berdiri di bandar Bukhara dan Samarkand sejak lebih 3,000 tahun sebelum masihi.
Bandar yang menjadi pusat tamadun Islam suatu ketika dulu itu juga merupakan bumi kelahiran ramai cendikiawan Islam, antaranya Imam Al-Bukhari, Al-Khawarizmi dan Al-Tarmizi.

Walaupun kebanyakan masjid, makam dan kota pusat pentadbiran musnah teruk ketika zaman pemerintahan komunis, kerja-kerja pemulihan oleh jurutera dan pakar seni bina tempatan berjaya mengembalikan keindahan tamadun terdahulu.

Kepercayaan

Di sebalik semua perbezaan yang disaksikan itu, wujud persamaan antara mereka pada pegangan dan kepercayaan beragama melalui Islam. Walaupun berada lama di bawah jajahan dan pengaruh

Soviet, kesemua negara adalah negara yang majoriti penduduknya beragama Islam. Dari bandar yang dikelilingi oleh padang pasir hinggalah ke penempatan yurt (khemah bulat) di ketinggian melebihi 3,500 meter di pergunungan Kyrgystan, kebanyakan mereka adalah penganut agama
itu, cuma dengan mazhab berbeza.

Timbul rasa kagum melihat hasil usaha pendakwah Islam terdahulu dan kesederhanaan umat Islam di sekitar banjaran Tian Shan meneruskan hidup dalam suhu bawah 10 darjah celsius, di situ.

Terharu dan bangga juga penulis apabila ada yang mengenali dan mengiktiraf Malaysia sebagai negara yang mempunyai amalan dan penghayatan Islam terbaik. Sebut sahaja Malaysia, mereka terus mengajukan soalan `Kamu seorang Muslim? sebelum disusuli dengan kekaguman terhadap KLCC.

Sinar perkembangan Islam semakin jelas memancar ketika konvoi memasuki wilayah Xinjiang, melalui Kashgar, yang merupakan pusat kepada perdagangan Laluan Sutera antara pedagang Eropah dan Asia suatu ketika dulu.

Laungan azan yang menandakan masuknya waktu solat Jumaat pada hari itu disambut oleh ribuan umat Islam dan peniaga yang meninggalkan premis mereka menuju ke sebuah masjid lama di tengah-tengah bandar itu.

Walaupun berada di bahagian paling barat, kerajaan China membuktikan penguasaan politik dan
ekonominya sejak 1949 di bandar yang majoritinya dari kaum Ouighur.

Sebagai pusat perdagangan tumpuan sejak zaman purba, Kashgar atau Kashi (bahasa Mandarin)
mempamerkan keunikan rupa paras manusia yang begitu kompleks dari iras kaum Monggol, Turkmen, Persia, Eropah, Arab dan India.

Kini, kota lama Kashgar yang dibina berasaskan batu-batu dan lumpur sejak ribuan tahun dulu masih kekal, cuma dikelilingi oleh bangunan-bangunan moden yang tumbuh seperti cendawan.

Beberapa peserta konvoi yang pernah memasuki bandar itu kira-kira lapan tahun terkejut melihat pembangunan yang berlaku sekarang.

``Sukar untuk mempercayai pembangunan yang berlaku di sini kerana ketika kami sampai di sini dulu, hanya ada jalan-jalan tidak berturap dan tumpuan orang ramai ketika itu adalah di sekitar kota lamanya,’’ ujar Zulkarnain Othman.

Walaupun hampir sebulan menyaksikan keindahan bentuk muka bumi, menikmati keenakan daging panggang (Shashlik) dan melihat rupa paras manusia-manusia tercantik di Asia Tengah, semua itu masih tidak dapat menukar tuah menjadi rakyat negara ini.
====================================
Ikuti sebahagian daripada cabaran dan peristiwa-peristiwa yang mewarnai perjalanan konvoi sejauh lebih 9,000 kilometer (km) itu.
Rusia(2-6 Julai 2008)
St.Petersburg-Moscow-Vladimir
-Nizhni Novgorod-Kazan
-Polyakov-sempadan (2,080km)
lPengalaman menaiki Silja Symphony, feri 13 tingkat dari Stockholm, Sweden ke Helsinki, Finland semasa laluan pemindahan meninggalkan kenangan indah kepada semua peserta PAT.
lKonvoi kemudian melepasi pintu masuk Rusia selepas enam jam berurusan di sempadan negara itu yang sibuk dan dipenuhi oleh beratus-ratus lori kontena.
lSelepas pelepasan Jalur Gemilang di St. Petersburg, destinasi persinggahan pertama adalah Moscow dan peluang itu digunakan untuk mengabadikan kenangan di lokasi bersejarah, Kremlin dan Dataran Merah.
lDi Central Tourist Hotel, peserta secara kebetulan bertemu dengan rombongan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani diketuai oleh Datuk Rohani Karim yang dalam lawatan menghadiri majlis konvokesyen 400 pelajar Malaysia di situ.
lSemasa melalui daerah Vladimir, salah sebuah kenderaan ditimpa kemalangan apabila pacuan empat rodanya (4X4) terbabas ke luar jalan. Pemandu dan penumpang terselamat tanpa sebarang kecederaan.
lSebaik tiba di Kazan tanpa terikat dengan atur cara konvoi, peserta mengambil peluang selama dua hari untuk mengunjungi tempat-tempat menarik dan bersejarah di situ.
lLokasi terakhir di negara terbesar itu adalah perkhemahan di tepi tasik dekat Polyakov yang terletak berhampiran dengan sempadan Kazakhstan.
Kazakhstan (6-10 Julai 2008)
Ural-Atirau-Beyneu-Aktau-
Bekdash-sempadan (2,450 km)
lSeawal pagi, konvoi menuju ke Ural selepas tujuh jam pemeriksaan di sempadan kedua-dua negara.
lSelepas menyeberangi Sungai Ural yang memisahkan benua Eropah dan Asia, laluan menuju ke Atirau itu mula kelihatan tandus dan kontang dengan suhu yang semakin meningkat.
lTanpa disedari, perjalanan di bumi Kazakhstan yang 70 peratus daripadanya diliputi gurun dan padang pasir itu melalui paras 130 meter di bawah laut.
lSelepas bermalam di Atirau, konvoi menuju Beyneu untuk perkhemahan kedua dan perjalanan terhenti seketika di sebuah pekan kecil untuk isian semula tangki minyak yang hampir kering.
lKeadaan permukaan jalan yang tidak bertar dan berlubang menyebabkan ada kenderaan yang pancit, alat penentu lokasi (GPS) tertanggal manakala debu dan habuk menyukarkan lagi penglihatan.
lHari seterusnya, perjalanan sejauh 578 km diteruskan ke Aktau yang terletak berhampiran Laut Kaspia, sebuah bandar yang kaya dengan sumber hidro-karbon negara itu.
lPada hari terakhir, laluan berhampiran pantai tasik terbesar di dunia itu diuji dengan tiupan angin kencang selaju 100 kilometer sejam yang memaksa peserta memandu dengan lebih berhati-hati.
lKonvoi tiba di wilayah pertama negara ini pada pukul 4 pagi dan ketibaan disambut mesra oleh 20 kakitangan Petronas Carigali (Turkmenistan) dan pekerja syarikat kontraktornya.
lHidangan nasi beriyani yang disediakan oleh chef tempatan itu akhirnya mengubat kerinduan selera peserta selepas hampir tiga minggu meninggalkan tanah air.
lDari Turkmenbashy, destinasi seterusnya adalah Ashgabat, ibu kota negara itu yang terletak di antara Gurun Karakum dan pergunungan Kopet Dag.
lSepanjang laluan itu, peserta menyaksikan keindahan pemandangan banjaran yang memisahkan negara itu dengan Iran dan kesuburan tanah pertanian yang dipenuhi pokok kapas, zaitun, anggur dan epal.
lSuhu yang ketika itu mencecah 46 darjah celsius memaksa peserta mengurangkan tekanan angin dalam tayar untuk mengelakkan ia daripada meletup.
lPada 13 haribulan, konvoi menyeberangi Sungai Amudaryd dan melalui jalan di sepanjang Terusan  Bukhara  menuju ke sempadan paling sibuk negara berkenaan, iaitu sempadan Farab di mana proses keluar sempadan mengambil masa kira-kira empat jam.
Uzbekistan (13-18 Julai 2008)
 Bukhara -Samarkand-Tashkent-Fergana-
Andija-sempadan (1,450km)
lBandar  Bukhara  dan Samarkand yang mempunyai berpuluh-puluh monumen berusia ribuan tahun dan diiktiraf oleh UNESCO sebagai Tapak Warisan Dunia menjadi destinasi tumpuan peserta selama dua hari di negara itu.
lDalam perjalanan dari Samarkand ke Tashkent, perjalanan konvoi tergendala apabila salah sebuah kenderaan mengalami kerosakan pada sensor enjin dan terpaksa ditunda sejauh hampir 80 km.
lProgram amal kedua PAT disempurnakan di Tashkent bersama kira-kira 100 kanak-kanak kurang upaya di Pusat Asuhan Muruvvat. Lawatan kasih diakhiri dengan sumbangan barang-barang keperluan daripada penganjur.
lDari Tashkent, perjalanan diteruskan ke Fergana melalui Kokand sejauh 337 km dan singgah di Kamchik Pass untuk proses pengambilan sampel minyak enjin Petronas Syntium sebelum keluar melalui sempadan di Andijan.
Kyrgystan (18-24 Julai)
Osh-Lembah Chichkan-Tasik Son
Kol-Tamga-Tash Rabat-sempadan
(1,500km)
lKembara PAT tiba di negara bekas jajahan Soviet terakhir pada sebelah petang dan bersedia untuk pengisian semula minyak berhampiran pintu masuk negara itu di Osh.
lSelepas persinggahan pertama di hotel, malam kedua pengembaraan di negara yang dikelilingi gunung dan banjaran itu singgah di sebuah motel di Lembah Chickan.
lKeesokkan harinya, pengembaraan disajikan kehijauan kawasan pertanian berhampiran oasis terbesar yang merupakan kawasan paling padat di negara itu.
lDi Kyrgystan, peserta menghabiskan masa tiga hari berkhemah dalam yurt di tepi tasik Son Kul dan Issyk-Kul pada ketinggian mencecah 3,500 meter dari paras laut dengan suhu 3 darjah celsius.
lDi tapak perkhemahan Tash Rabat, kemalangan menimpa dua pembantu konvoi warga Rusia, apabila Land Rover yang dipandu mereka terbalik selepas hilang kawalan.
lPengembaraan melalui negara bekas jajahan Soviet itu berakhir pada 24 Julai apabila konvoi melepasi pemeriksaan ketat di pintu masuk negara China di daerah Kashgar.
lPemeriksaan menyeluruh dikatakan berikutan langkah keselamatan penganjuran temasya sukan Olimpik yang akan berlangsung tidak lama lagi.

1 comment: