Apr 17, 2013

Fahami Leading Line


GARISAN penunjuk atau leading line adalah salah satu daripada 'bahasa-bahasa' penting yang harus difahami di dalam seni fotografi.
Sebagai asas dalam prinsip komposisi, teknik ini merujuk kepada penggubahan sebarang bentuk, garis atau liku yang membentuk arah tumpu terhadap subjek di dalam gambar.
Idea komposisi ini sebenarnya amat berkait rapat dengan sifat semula jadi pandangan mata manusia yang dipengaruhi oleh bentuk-bentuk menarik dan kreatif.
Contoh penggunaan garisan penunjuk di dalam seni fotografi termasuk deretan pokok, batu-batu di tepi pantai, aliran sungai, bayang-bayang dan pelbagai objek.
Penggunaan garisan penunjuk walaupun sangat bersifat subjektif dan halus memberikan impak yang kuat di dalam kandungan sesebuah gambar bahkan teknik yang sama telah digunakan di dalam seni lukisan sejak beratus tahun lalu.
Kekuatan teknik komposisi yang diguna pakai oleh jurufoto profesional ini boleh dilihat melalui keindahan karya-karya fotografi landskap terkenal seperti bangunan Taj Mahal, Tembok Besar China dan Jambatan Golden Gate.
Meskipun sering diaplikasikan pada genre landskap dan seni bina, kemahiran jurufoto memanfaatkan garisan penunjuk pasti berakhir dengan penghasilan karya-karya yang lebih menonjol dan kreatif.

No comments:

Post a Comment