Feb 9, 2011

Philea Resort & Spa

Heart of Landscape

PENGINAPAN lodge yang dibina menggunakan susunan kayu balak bukanlah sesuatu yang asing di luar negara. Di Amerika Syarikat, penginapan seperti itu cukup popular sebagai rumah persinggahan untuk percutian seisi keluarga.

Dikelilingi keindahan gunung dan tasik, tarikan yang dimiliki oleh penginapan lodge mencetuskan keinginan kita untuk menjenguk dan merasai kehidupan di dalamnya. Bahkan dengan tarikan yang sinonim, semakin ramai pengusaha pelancongan kini menggunakan lodge sebagai nama untuk mempromosi penginapan mereka. Jika anda pernah mencuba satu daripadanya, ia tidak lebih sekadar hotel atau calet biasa. Namun kini, penginapan lodge kini bukan lagi sesuatu yang asing di negara ini.

Dibina pada skala lebih besar, Philea Resort & Spa di Ayer Keroh, Melaka menawarkan percutian ala country yang dipakejkan bersama perkhidmatan resort mewah. Rangkaian resort milik Majestic Hotels & Resorts Sdn. Bhd. yang dibuka pada pertengahan tahun lalu telah diiktiraf oleh Malaysia Book of Records sebagai resort balak (log resort) yang pertama dan terbesar di rantau ini. Dibina dengan kos RM140 juta, resort seluas sembilan hektar itu merupakan satu daripada pilihan resort premium di negara ini. Ia menawarkan percutian terbaik bagi mereka yang ingin lari dari kesibukan kota dan berehat dalam erti kata yang sebenar.

Peluang menginap di Philea Resort & Spa baru-baru ini boleh diumpamakan seperti melangkah ke alam lain. Bahkan tanpa mengetahui, anda mungkin terfikir bahawa ia sebuah resort di luar negara. Berbeza dengan resort-resort yang pernah dicuba sebelum ini, keterujaan begitu dirasai terutama ketika melihat deretan vila yang memancarkan warna seakan kuning keemasan.
Lupakan seketika tentang keindahan landskap kerana unit-unit vila dengan permukaan dinding berlekuk itu memang sesuatu yang tidak pernah dilihat di negara ini. Keunikan reka bentuknya juga cukup menarik ditatap. Apa yang harus diakui, susunan kayu pokok pain yang diimport dari Rusia itu benar-benar mencetuskan obsesi.

Kini saya sedia untuk menyelongkar kemewahan di Vila Pavilion, unit permulaan yang ditawarkan pada harga RM468 semalaman dengan dua sarapan pagi. Di Vila Pavilion, tetamu boleh memilih sama ada untuk mendapatkan satu katil saiz King atau dua katil single berasingan. Di hujung katil, televisyen LCD berskrin flat digantung bertentangan dengan dua lukisan akrilik.
Satu keunikan yang mungkin disedari adalah bauan dari kayu pokok pain yang berfungsi sebagai terapi aroma. Keindahan dalaman pula dihias dengan gabungan warna perang sedondon pada perabot dan langsir manakala tiga kerusi tetamu mengisi ruang dengan selesa.

Setiap lodge utama menggabungkan empat unit Vila Pavilion. Setiap unit dilengkapi beranda peribadi yang menyajikan keindahan landskap di sekitar resort. Di bilik mandi, semua kelengkapan dan peralatan perapian tersedia rapi. Sebagai maruah kemewahan, apa sahaja yang disentuh akan dikemas dan diganti semula setiap kali anda meninggalkan bilik. Imej kemewahan resort juga tertera pada hampir kesemua kelengkapan melalui logo yang diambil daripada perkataan Mandarin iaitu 'Chuan' yang bermaksud sungai.

Pavilion Villa -Kategori pertama

Antara kemudahan lain yang disediakan adalah pendingin udara, kipas syiling unik berbentuk bunga, bar mini, pembuat kopi, pengering rambut, meja tulis dan almari yang cukup selesa untuk kegunaan satu keluarga. Diingatkan di sini, pengalaman menginap satu daripada 80 unit Vila Pavilion itu mungkin menjadi penginapan paling mewah yang pernah anda alami.
KATEGORI kedua adalah bilik Vila Philea yang ditawarkan pada harga RM708 semalaman. Unit lebih mewah ini menawarkan ruang lebih besar dengan tab mandi seramik berbentuk kapal yang dipadankan dengan sebuah televisyen 32 inci.
Philea Suite -Kategori pertengahan

Philea Suite -Kategori pertengahan

Royal Villa-Kategori akhir
Terakhir dan paling mahal adalah unit penginapan super eksklusif iaitu Vila Royal yang ditawarkan pada harga RM2,296 untuk mereka yang inginkan kemewahan diraja. Dua unit yang didirikan di ‘pentas utama’ landskap ini menawarkan keluasan sebuah banglo yang disempurnakan dengan kolam renang dan jakuzi peribadi.

Landskap terbaik
Tanpa penafian, pertemuan reka bentuk vila yang unik dengan keindahan alam adalah tarikan utama yang menjadi pelengkap percutian di Philea. Rekaan landskap yang mengambil masa dua tahun untuk disiapkan itu ternyata membuahkan hasil. Di tengah-tengah resort yang dipagari kira-kira 3,000 pokok yang ditanam semula, limpahan air terjun dan aliran air sungai buatan menjadi hiasan paling bernilai yang dikongsi bersama semua unit.

Bukan sahaja deruan air yang mendamaikan, pemandangan diperhebatkan lagi dengan dua buah kolam yang dibina di antara aliran sungai. Satu dikhaskan untuk dewasa dan satu lagi untuk kanak-kanak. Bagi pasangan yang bercuti bersama bayi, luangkan masa secara lebih peribadi dengan menghantar anak anda ke pusat penjagaan kanak-kanak di Philikidz seketika waktu.
Sentuhan alam semulajadi dihidupkan lagi dengan rekaan lusuh yang kreatif melalui penggunaan kira-kira 8,000 keping kayu landasan kereta api terpakai yang digubah menjadi pagar dan pelapik tangga yang menghidupkan suasana lodge.

Satu lagi keunikan dapat dilihat jika anda melihat ke bahagian belakang vila. Berbeza dengan kebanyakan resort yang dipagari konkrit, susunan kira-kira 6,000 tan batu marmar disusun mengelilingi resort. Philea yang menggunakan nama spesies rama-rama merupakan destinasi percutian yang mampu membawa anda kepada kemuncak percutian.

No comments:

Post a Comment