Feb 18, 2011

Fotografi Burung

Radhafizal (paling kanan) bersama rakan2 memburungnya.
KISAH Radhafizal di sekolah sama seperti kisah rakan-rakan guru yang lain. Menarik tetapi sebaik sahaja tamat waktu mengajar dia mempunyai cerita lain untuk dikongsi bersama teman-temannya.
Kisah bagaimana dia bermandi darah selepas diserang pacat dan nyamuk pada minggu yang lalu. Di pinggir hutan, dia berdiri kaku selama beberapa jam menantikan sesuatu yang ajaib melintasi lensa kameranya.

Kelincahan gerak tari dan keindahan hiasan bulu berwarna-warni akhirnya muncul bersama bunyi-bunyi yang lunak. Pada hari itu, Ahmad Radhafizal Che Kassim, 34, tidak pulang dengan tangan kosong. Gambar burung Raja Udang menyepit belalang yang dirakam berjaya mengukir senyuman pada wajah guru Bahasa Inggeris itu.

Kepuasan pada petang itu terbalas, sama seperti ketika dia melihat murid-muridnya cemerlang dalam peperiksaan.

"Burung adalah haiwan cantik yang menghiburkan kita dengan warna yang menarik. Melihat kelibatnya sahaja sudah cukup untuk menghiburkan hati.
"Bagi saya ia adalah haiwan yang cukup istimewa," luah guru Sekolah Kebangsaan Jalan Baharu di Prai, Pulau Pinang itu.

Minat Radhafizal merakam gambar burung bermula beberapa tahun lalu selepas tertarik dengan keunikan beberapa spesies di sekitar rumahnya di Seberang Prai, lantas dijadikan fokus baru untuk dunia fotografinya.
"Dengan kapasiti lensa zum biasa yang saya miliki ketika itu, percubaan saya tidak begitu memuaskan.
"Warna-warna bulu yang berseri itu cukup menarik kalau dapat dilihat pada jarak yang lebih dekat,"ujarnya.

Dengan pelaburan tambahan kira-kira RM4,500 untuk kamera Nikon D90 yang dimilikinya, Radhafizal kemudian mendapatkan lensa telefoto (150-500mm) untuk hasil yang lebih mantap.
Lensa 500mm itu adalah senjata baru yang menjanjikan jarak fokus lebih dekat. Ia boleh dikatakan keperluan asas bagi penggemar fotografi burung.

"Untuk gambar yang lebih 'serius', lensa 600mm dengan bukaan lebih besar boleh mencecah harga seperti membeli sebuah kereta," tambahnya.

Bagaimanapun, merakam subjek yang terbang bebas itu bukan hanya bergantung pada peralatan yang mahal bahkan turut menuntut kemahiran dan ketekunan.
"Jurugambar burung harus mengenali peralatan yang digunakan untuk memastikan kecekapan di hujung jari.
"Begitu juga dengan tumpuan yang perlu diberikan. Aksi yang menarik boleh terlepas dalam sekelip mata bagi mereka yang leka,"katanya.


Sememangnya juga, fotografi tidak lengkap jika tidak memperkatakan soal pencahayaan. Sebagai unsur paling penting pada gambar, pencahayaan merupakan satu lagi cabaran yang harus dilalui.
"Habitat burung liar di hutan dan semak yang gelap biasanya menyukarkan kamera untuk menangkap pergerakan yang lincah.
"Selain itu rakaman boleh menjadi cukup sukar apabila dilakukan bertentangan dengan pancaran matahari," jelasnya.

Sementara itu, pemburuan gambar unggas liar yang baik juga menuntut seseorang menjelajah jauh ke lokasi terpencil dan menunggu dengan sabar untuk mendapatkan 'aksi' yang baik. Satu daripada kawasan kegemaran Radhafizal dan rakan-rakannya untuk 'menembak' burung pada masa kini adalah di Estet Byram atau lebih dikenali dengan nama Pulau Burung di Nibong Tebal.



Koleksi gambar burung dan serangga yang dirakam oleh Radhafizal boleh dilihat di laman web www.outdoorgraphy.org.

2 comments:

  1. Thanks for the heads up bro.. Appreciate it.. Moga2 makin ramai yang berminat dgn nature photography lepas ni :)

    ReplyDelete
  2. nice...cantik sangat2..gambar nampak 'hidup'..

    ReplyDelete