Apr 18, 2010

Biawak Komodo

My adventure to Komodo Islands

Pintu masuk ke Pulau Rinca, Komodo Island, Indonesia

SUSUNAN papan yang mengikat pangkalan Loh Buaya di Pulau Rinca, Indonesia, bergegar sebaik sahaja kumpulan pelancong melangkah naik dari bot penumpang. Masing-masing meluru laju ke sebuah pondok rehat untuk berteduh daripada panas terik matahari.

Hentakan kaki pada permukaan jeti itu berkongsi rentak yang sama dengan degupan jantung penulis ketika langkah semakin menghampiri pintu gerbang yang bertulis 'Selamat Datang ke Taman Nasional Komodo'.

Perasaan bertambah gemuruh apabila teringatkan kisah seorang pelancong Inggeris yang dilaporkan hilang setelah dipercayai diratah hidup-hidup oleh 'penghuni kanibal' di pulau itu sekitar tahun 70-an.

Suhu di Kepulauan Komodo, Flores Barat pada hari itu tidak kurang daripada 40 darjah celsius. Di gigi air kelihatan seekor monyet sedang membasahkan diri, matanya liar memerhatikan sekeliling seperti takutkan sesuatu.

Langkah di bumi kontang itu diteruskan ke pejabat taman negara yang terletak kira-kira setengah kilometer dari jeti. Kehadiran kami disambut oleh Jackson Benu, pegawai Pusat Perlindungan dan Konservasi Wilayah 1 Pulau Rinca.

Pejabat taman nasional Komodo

Pulau Rinca adalah satu daripada dua pulau utama di gugusan Pulau Komodo yang merupakan destinasi tarikan pelancong untuk melihat spesies cicak terbesar di dunia iaitu biawak Komodo.

Sebelum dibawa menjelajah ke habitat semula jadi biawak gergasi itu, pelawat dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang diketuai oleh seorang renjer. Selepas itu, satu taklimat ringkas disampaikan oleh Jackson.

"Dianggarkan terdapat 1,200 ekor biawak Komodo mendiami pulau ini dan tidak ada seekor pun yang hidup di dalam kurungan, semuanya bebas berkeliaran.

"Walaupun serangan ke atas manusia jarang berlaku tetapi kamu dinasihatkan jangan sesekali berpecah daripada kumpulan atau berjalan bersendirian," ujarnya dalam loghat Indonesia diselangi beberapa rangkap terjemahan Inggeris.

Ketika perhatian ditumpukan pada Jackson, kedengaran jeritan kuat seorang pelawat tidak jauh dari tempat kami berkumpul. Rupa-rupanya seorang pelancong wanita dari kumpulan lain nyaris dirempuh salah seekor biawak yang sedang berkelahi.

Walaupun dicemaskan dengan kejadian itu, kelibat biawak berwarna kelabu itu sedikit sebanyak menambah keterujaan kami untuk melihat haiwan unik itu dengan lebih dekat.

Ketika melintasi kediaman renjer di situ, pandangan tertumpu ke bahagian bawah beranda. Kelihatan lebih daripada 10 ekor biawak Komodo sedang asyik berteduh dengan air liur meleleh-leleh di bawah dagu.

Biawak Komodo yang kelihatan berhampiran rumah renjer.

Menurut Jackson, halaman rumah renjer itu merupakan lokasi pertama dan paling mudah untuk pelawat melihat reptilia itu.

"Komodo banyak berkumpul di kawasan kediaman ini kerana tarikan bau daripada bekalan makanan seperti daging dan ikan yang disimpan di dalam rumah.

"Selebihnya hidup berkeliaran di hutan palma dan padang rumput. Tetapi dengan panduan renjer, haiwan itu tidak sukar untuk dijejaki," ujarnya.

Biawak atau naga Komodo (Varanus Komodoensis) yang lebih dikenali dengan nama buaya darat oleh penduduk tempatan boleh membesar sehingga tiga meter panjang dengan berat mencapai 250 kilogram.

Cicak tinggalan zaman pra sejarah itu mempunyai banyak perbezaan dengan biawak biasa. Kepalanya yang besar dan berotot pejal menampakkan perwatakan garang yang mirip seperti dinosaur.

Pergerakannya juga tampak perkasa. Tidak seperti biawak kampung yang berjalan menyeret perut di permukaan tanah, Komodo mempunyai empat kaki yang kuat untuk mengangkat badannya semasa merangkak. Kelebihan yang memberikan haiwan itu kepantasan ketika menyerang.

Namun kami difahamkan oleh renjer bahawa haiwan brutal itu sering bersembunyi dan menjauhkan diri daripada manusia terutama selepas membaham mangsa.

Dengan hanya bersenjatakan tongkat kayu bercabang di hujungnya, tiga orang renjer mengepalai perjalanan kami mendaki dan menuruni bukit-bukit gondol di pulau itu selama hampir dua jam.

Seekor demi seekor ditunjukkan kepada kami. Tanpa bantuan mereka agak sukar untuk kami mengesan haiwan berkenaan apatah lagi di atas permukaan tanah gunung berapi yang berwarna hitam pekat.

Sekali-sekala kami diingatkan supaya mengawasi langkah dan tidak melepasi garisan pita merah yang direntang pada beberapa tempat di sepanjang laluan. Ia adalah tanda sarang-sarang telur yang dikawal ketat oleh 'penjaga' yang jauh lebih garang.

Jackson memberitahu, walaupun kelihatan pasif biawak Komodo adalah haiwan yang optimis dan mempunyai kelebihan menyerang mangsa secara berselindung.

"Keupayaan haiwan ini memburu dibantu deria bau yang mampu mengesan mangsa dari jarak melebihi dua kilometer," jelasnya.

Haha, akhirnya sampai juga ke alam dinosaur

Ia mempunyai rahang yang cukup kuat untuk menewaskan haiwan liar di pulau itu seperti rusa, kerbau, kuda liar, babi dan apa sahaja yang dapat mengisi perut. Bahkan bangkai sesama sendiri juga tidak pernah 'dibazirkan'.

Komodo dewasa mempunyai gigi sepanjang satu inci yang mampu memecahkan tulang-belulang mangsa manakala kuku yang tajam digunakan untuk membelah dan meratah hidangan dalam masa yang singkat.

Kerakusan karnivor itu dikatakan mampu menghabiskan sejumlah makanan sehingga 80 peratus daripada saiz badannya tanpa meninggalkan secebis sisa.

Sama ada gigitannya berbisa atau tidak, kandungan bakteria pada mulutnya disahkan boleh membawa maut. Jika mangsa tidak berjaya ditumpaskan dengan sekali serangan, 'luka beracun' yang ditinggalkan cukup untuk membunuh mangsa selepas beberapa hari.

Jackson memberitahu, tabiat kanibal biawak itu juga 'mengasingkan' biawak Komodo muda daripada bercampur dengan yang dewasa. Untuk kekal hidup, anak Komodo akan tinggal di atas pokok kira-kira tiga tahun sebelum turun untuk hidup di tanah.

Tambahnya, jika bernasib baik pelawat juga dapat menyaksikan pertarungan Komodo jantan yang berebut pasangan betina. Ketika itu, biawak Komodo akan berdiri seperti manusia dan bergusti secara berpelukan. Aksi seperti di dalam filem Jurassic Park.

Selepas kira-kira dua kilometer menjelajah pulau itu, kami tiba semula ke pejabat taman negara itu. Misteri di sebalik susunan tengkorak kerbau dan rusa yang banyak digantung di situ kini telah terjawab dengan sendiri.

Selain berpeluang mendekati biawak Komodo, pemandangan di Pulau Rinca sendiri menyajikan keindahan yang cukup berbeza dengan mana-mana tempat di rantau ini.

Kelibat burung kakak tua yang terbang di hutan palma cukup membuatkan hati kami puas.

Kisah di Pulau Rinca membuktikan bahawa waris dan saki-baki haiwan pra sejarah yang pernah berkuasa lebih 100 juta tahun dahulu masih lagi wujud dan berkuasa. Hanya di Kepulauan Komodo.

gambar dari atas : pemandangan padang rumput savana hijau ini akan bertukar menjadi kuning pada musim panas.

Pemandangan dari pesawat Riau Air semasa meninggalkan Pulau Komodo

4 comments:

  1. biawak itu tersangatlah besar! mcm kambing lak ketinggiannya!! i would dare to say no to that place..adventurous enuff, i guezz

    ReplyDelete
  2. Not very safe place actually..renger tu pun guna kayu je utk protect tourist. Kalo berkelahi biawak tu boleh berdiri macam rasaksa.Gore gila

    ReplyDelete
  3. best tak dapat tengok binatang gergasi tu....
    tak takut ka

    ReplyDelete
  4. Mmg best sbb tmpat kita xda biawak besar mcm ni, masa kat sana ada jgk rasa takut sbb biawak ni x hidup dlm kurungan.. Guard yg bawa kami round pun hanya bersenjatakan kayu je!! thrill lagi masa tgok biawak2 ni fight!

    ReplyDelete