Apr 1, 2010

Hotel Ais






SEPANJANG musim panas pekan Jukkasjärvi di Kiruna, Sweden akan dibanjiri pelancong yang datang untuk menikmati keindahan alam semula jadi dan melakukan aktiviti lasak di kawasan pergunungannya. Apabila tiba musim sejuk, jumlah pelancong mula kurang bersama-sama dengan turunnya sekali gus menjadikan pekan itu sepi tanpa sebarang aktiviti.


Namun kunjungan seorang penduduk tempatan, Yngve Bergqvist ke festival ais di Sapporo, Jepun merubah segalanya apabila dia membawa pulang idea yang tidak pernah difikirkan manusia sebelum itu. Pada 1989, Bergqvist menganjurkan seminar ukiran ais pertama di Jukkasjärvi dengan menjemput pengukir-pengukir profesional dari Jepun untuk menghangatkan kesuraman di kejiranannya.


Acara berterusan setiap tahun dengan sambutan agak mengejutkan. Sehinggalah pada tahun ketiga, beberapa pelawat memilih untuk bermalam di salah sebuah binaan ais (bilik) ekoran penginapan hotel di kawasan itu habis. Bermula dari pengalaman yang dikongsi pelawat berkenaan, Bergqvist muncul dengan idea menukarkan acara tahunannya itu kepada sesuatu yang lebih dahsyat, iaitu pembinaan sebuah hotel daripada ais.


Icehotel yang diasaskan Bergqvist pada 1992 adalah hotel ais pertama dan terbesar di dunia. Kini setiap kali tiba musim sejuk, ribuan pengunjung dari seluruh dunia akan membanjiri Jukkasjärvi untuk merasai 'pengalaman Eskimo'. Pada harga kira-kira AS$300 semalaman, setiap bilik menawarkan reka bentuk ukiran berbeza-beza. Kehalusan seni tangan manusia juga diperbaharui setiap tahun oleh pengukir dan artis yang berbeza. Tanpa pemandangan untuk dilihat, tarikan di bilik Icehotel dihidupkan dengan ukiran bertema yang disimbahi cahaya lampu.


Pemandangan yang menjadikan satu pengalaman yang nyata sekali cukup unik dan berbeza.
Keselesaan bermalam di atas katil bongkah ais beralas hamparan permaidani bulu binatang dengan beg tidur kalis sejuk. Dari awal musim sejuk (November), Icehotel menawarkan percutian yang berbaloi untuk dialami sehingga menjelang musim bunga. Antara kemudahan lain yang disediakan bersama pakej percutian itu adalah restoran dan bar yang semuanya dibina daripada ais. Selain itu, sebuah bilik sauna turut tersedia untuk tetamu menghangatkan badan sebelum meninggalkan hotel.



Mengenai pembinaannya, Bergqvist berkata, proses dimulakan pada bulan November setiap tahun dengan menggunakan kira-kira 30,000 tan ais dan salji yang diambil dari Sungai Torne.
Bahan binaan itu kemudian disimpan dalam dewan penghasilan khas untuk digunakan oleh puluhan pengukir dan artis ais dari seluruh dunia yang terlibat dalam pembinaan Icehotel.
"Bagi pelawat yang tidak bermalam di sini mereka boleh melihat kerja-kerja menyusun blok ais, mengukir dan menghiaskan bilik jika datang pada peringkat awal pembinaan,"ujarnya.



Icehotel ditutup sepenuhnya pada akhir bulan April apabila matahari malam (midnight sun) mula mencairkan bumbung dan dinding hotel, menandakan kedatangan semula musim panas.
Selain menghabiskan percutian di dalam bilik dan melihat kemunculan Bintang Utara di langit, pemilik hotel serta pengendali pelancongan di kawasan itu turut menyediakan pakej lawatan ke beberapa lokasi menarik, berhampiran dengan Garisan Artik. Malah keunikan dan populariti yang terdapat pada Icehotel Jukkasjärvi turut menyaksikan kemunculan hotel-hotel ais dibuka di beberapa lokasi lain di seluruh dunia seperti di Kanada, Norway, Romania dan Finland.


Ice Hotel di Québec, Kanada
Hotel terletak sebahagian daripada kawasan resort musim sejuk Duchesnay, kira-kira 10 kilometer dari bandar Québec. Hotel ais pertama di Amerika Utara itu dibuka bermula Januari setiap tahun sejak 2000.Beroperasi dengan hanya 22 katil, hotel itu kini menyediakan kira-kira 100 bilik setiap musim. Keselesaan pelawat di hotel ini turut dilengkapi dengan kemudahan air panas yang ditempatkan di bangunan berasingan. Menyediakan gereja untuk perkahwinan, bar dan ruang legar yang selesa.


Kirkenes Snow Hotel di Norway
Hotel yang terletak berhampiran sempadan negara Rusia ini dibuka pada musim sejuk 2006/2007 dengan 20 bilik tidur. Bangunan utama yang menempatkan lobi hotel dihiasi kubah salji terbesar berdiameter 12 meter dengan ketinggian lapan meter. Penginapan di hotel ini termasuk pakej makan malam beramai-ramai di ruang terbuka dan kemudahan sauna sebelum check-out.


Lainio Snow Village di Finland
Pembinaan Snow Village di Finnish Lapland bermula pada bulan November setiap tahun di dalam suhu di bawah -10 hingga 14 darjah celsius. Kira-kira 3,000 meter persegi daripada keseluruhan tapak hotel (20,000 meter persegi) di khaskan sebagai ruang pameran menempatkan ukiran-ukiran terbaik. Dihiasi tema bilik yang menarik kerana dibina oleh pakar ukir yang menggunakan peralatan dan teknologi canggih.




No comments:

Post a Comment