Apr 7, 2010

UK Vision




KEHEBATAN inovasi dan teknologi dalam penghasilan lampu meletakkan Underwater Kinetics (UK) antara jenama pilihan untuk pelbagai kegunaan lasak termasuk di dalam aktiviti selam skuba.

Sigap baru-baru ini diberi peluang oleh pengedar barang rekreasi utama A&L Adventure & Leisure (A&L) untuk mencuba salah satu daripada produk pilihan UK (2008) yang kini berada di pasaran.

Vizion, lampu kepala LED ringan yang mendapat sambutan hangat di peringkat antarabangsa itu diuji semasa mengikuti jelajah pacuan empat roda ke Taman Negara, Jerantut, Pahang, minggu lalu.

Ketika pertama kali dihidupkan di tapak perkhemahan, kecerahan suluhan Vizion mengalahkan semua pancaran lampu kepala yang lain.

Dengan kekuatan cahaya 25 Lumens, ia berkuasa memancarkan cahaya sehingga jarak 100 meter. Cukup sesuai untuk kegunaan di dalam aktiviti yang melibatkan pergerakan secara berkumpulan.

Butang penghidup lampu cembul di sebelah kiri direka lebih besar berbanding model lain untuk lebih mudah ditekan, walaupun ketika memakai sarung tangan.


Butang penyelarasan kuasa (tinggi dan rendah) yang terletak di sebelah kanan pula memudahkan pemakai mengawal tahap kecerahan mengikut keperluan. Daripada suluhan maksimum hingga kepada penggunaan yang agak malap untuk penjimatan kuasa.

Ketika di dalam khemah, kawalan suluhan yang berkonsepkan 'mentol di dalam kelongsong' memudahkan pemakai mengubah darjah fokus terutama ketika melalui ruang-ruang yang sempit.

Selain pilihan fokus cahaya tepat (spot) dan lantur (diffuse), pancaran lampu merah juga berfungsi dengan baik terutama untuk suluhan ke arah objek yang memantul cahaya.

Rekaan inovatif pada model ini ditambah dengan satu lagi bonus iaitu fungsi lampu meja. Dengan menanggalkan kelongsong (badan utama) dan didirikan secara tegak, ia cukup untuk menerangi sebuah meja kecil yang dikelilingi oleh tiga orang.

Kesan kepanasan akibat penggunaan pada tempoh yang lama, dikurangkan dengan penyerap haba. Selain itu, litar LED juga berfungsi memadamkan lampu secara automatik apabila mencapai tahap kepanasan melampau.

Bukan sahaja lasak dan kalis air ketika hujan, Vizion juga boleh digunakan untuk selam skuba sehingga 10 meter di bawah air.

Vizion dilengkapi tali pengikat lembut yang memberi cengkaman kuat dan selesa di kepala.

Menggunakan bateri litium AAA, tempoh nyalaan boleh bertahan sehingga 150 jam.
Harga runcit RM150

No comments:

Post a Comment