Apr 1, 2010

Pengalaman Avatar di Zhangjiajie

KETIKA hari berkabus, puncak berketinggian kira-kira 1,000 meter ini memiliki pemandangan seperti di dalam filem animasi Avatar.

PANDORA atau gunung tergantung hanya sekadar imiginasi seni dalam filem animasi Avatar. Tetapi bagi yang pernah ke Taman Negara Zhangjiajie, Yunnan ia adalah realiti. Siapa sangka kawasan pergunungan di barat laut Wulingyuan itu adalah inspirasi sebenar kepada imej fantasi pandora yang dilihat di dalam Avatar, filem paling berjaya sepanjang zaman.
Keindahan Ceracak Langit Selatan di Wilayah Hunan itu diterjemahkan ke dalam animasi selepas jurugambar Hollywood ditugas merakamkan keunikannya pada 2008. Di kalangan masyarakat China pula, keindahan kawasan itu sudah lama diketahui melalui hasil seni lukis sejak zaman-berzaman.
Sememangnya, Taman Negara Zhangjiajie yang terletak berhampiran dengan Lembah Suoxiyu dan Gunung Tianzi mempunyai bentuk muka bumi yang tidak ditemui di mana-mana di dunia ini. Berikutan kejayaan filem Avatar baru-baru ini, destinasi tarikan utama di Hunan itu turut menerima nama timangan baru iaitu Gunung Hallelujah Avatar sempena pemandangan yang ditayangkan dalam filem fiksyen itu.
Kawasan hutan simpan yang merangkumi keluasan 43,000 hektar itu kini semakin popular dan dikatakan ramai pelancong tiba di Zhangjiajie untuk menyaksikan struktur-struktur batu cerucuk yang berdiri tegak menggapai awan. Panoramanya akan lebih menakjubkan pada hari-hari berkabus di mana puncak-puncak batu yang terbentuk akibat hakisan sejak jutaan tahun itu kelihatan seolah-olah tergantung.
Taman Negara Zhangjiajie yang menerima 1,200 hingga 1,600 mililiter hujan dengan suhu purata sekitar 16 darjah celsius pada kebanyakan harinya diselubungi kabus. Pada hari cerah tanpa kabus pula, puncak-puncak batu yang diselaputi tumbuhan hijau itu kelihatan seakan-akan himpunan pohon buluh yang tumbuh segar.
Sebagai salah satu daripada destinasi pelancongan utama di wilayah Yunan, pengembaraan pelawat dari puncak ke puncak dipermudahkan dengan perkhidmatan kereta kabel. Selain tiang-tiang batu semula jadi, kawasan pelancongan itu juga terkenal dengan curahan air terjun yang bersih dan kepelbagaian spesies flora dan fauna.
Dengan komposisi 97 peratus hutan di kawasan tersebut, kerajaan China menganggarkan terdapat 517 spesies tumbuhan di kawasan itu yang bersamaan dua kali ganda jumlah spesies tumbuhan di Eropah.
Zhangjiajie yang diperkenalkan sebagai destinasi pelancongan pada 1980-an kemudian diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada 1992. Kubu kota Huangshi Bagi yang merancang untuk melihat sendiri keindahan batu-batu tergantung itu, Kubu kota Huangshi adalah bahagian daripada lokasi terbaik yang terdapat di Zhangjiajie.


Pada ketinggian 1,080 meter dari paras laut, pemandangan di puncak-puncak Huangshi menyajikan pemandangan seluas 16.5 hektar yang dipenuhi teres-teres batu pelbagai bentuk dan ketinggian. Pemandangan terbaik boleh disaksikan dari beberapa lokasi seperti Treasure Box of Heavenly Books, Magic Sea-Suppressing Needle, South Pillar of Heaven dan Golden Tortoise Watching the Sea.

No comments:

Post a Comment