Feb 7, 2010

Bukit TabuR Melawati

Tabuh Hill atau Dragon Backbone

SELEPAS hampir 10 tahun akhirnya berjaya jugak aku kembali ke puncak bukit ni (Tabuh ke Tabur-bolehkah korang confirmkan) -(. Aku check dalam wikipedia, dua-dua pun ada.
Selama ni aku dengar orang sebut Bukit Tabuh, so aku guna Bukit Tabuh.
Latest updates (8Feb): Bukit Tabur.

Sepatutnya start climb sebelum matahari terbit, tapi disebabkan semua tak dapat follow (seperti perancangan asal) so plan untuk climb terpaksa dibatalkan. Lepas lunch dengan Ajib, kitaorang nekad untuk teruskan niat, sebab dah tak tahu apa nak buat.

Pendakian bermula pukul 2.45 petang. Hari agak cerah tapi takda blue sky. Banyak awan. Tak jadi hal, sebab bukan nak shoot sunrise pun. Sebiji drybag Karana 10 liter (hubungi saya kalau nak beli) menjadi pelengkap takut-takut kalau hujan kat atas.


Beg kalis air keperluan wajib penggiat outdoor. Top item.

Dari Taman Melawati, perjalanan melalui jalan kecil di Kampung Klang Gate. Kereta kami tinggal betul-betul kat depan pintu masuk Empangan Klang Gate. Biasa pada hari minggu, laluan ni akan dipenuhi kenderaan pendaki, so jangan masuk terlalu jauh ke dalam kalau datang lewat kerana sure parking penuh.

Pendakian bermula dari bahagian semak di tepi jalan. Bermula dengan lorong tanah merah, laluan terus mencanak naik. Bagi yang berstamina average (seperti kami :P ), cabaran ini sudah cukup untuk membuatkan dada berdegup kencang.

Selepas 30 minit mendaki anda akan dapat menyaksikan kedamaian kawasan tadahan air Empangan Klang Gate di sebelah kanan (belakang). Pemandangan lebih menarik dengan latar belakang ceracak Bukit Tabur Timur yang terpisah dengan Bukit Tabur Barat.

Tempoh 30 minti pertama 'membenarkan' pendakian agak santai tetapi selepas itu trail akan semakin mengecil dan sempit. Laluan hanya boleh dilalui oleh seorang pendaki pada satu-satu masa. Di kiri dan kanan anda boleh melihat lereng bukit yang sangat cerun. Kecerunan mungkin 20 hingga 30 meter.

Oleh itu, bagi mereka yang mendaki sebelum matahari terbit, sebaik-baiknya membawa lampu suluh atau mengatur langkah dengan lebih berhati-hati. Jangan sesekali berlari semasa melalui trail dalam waktu gelap, anda mungkin terbabas dan terjunam ke bawah (banyak kes macam ni).

View KL masa mula-mula climbing

Pendakian pada peringkat seterusnya banyak melibatkan permukaan batu kapur yang tajam dan kasat. Awasi pergerakan kaki anda jika tidak mahu terluka. Satu perkara lagi yang harus diberi perhatian adalah capaian ketika mendaki, jika berpaut pada dahan dan batang pokok, pastikan anda memilih pokok yang cukup kuat untuk menampung berat anda.

Bagaimanapun, kesukaran mendaki Bukit Tabuh ni bukanlah pada laluan mendaki tetapi cabaran ketika menuruni lereng-lereng batu jauh lebih sukar. Di kawasan yang sukar ada disediakan tali untuk berpaut. Sekali lagi dinasihatkan, perhatikan kepada apa yang anda berpaut.

Ekoran banyak kejadian maut di bukit ini (dan juga sesat) beberapa kawasan merbahaya telah ditanda dengan bendera merah. Laluan bercabang (pilihan) juga harus dipilih dengan baik kerana laluan masuk yang nampak mudah mungkin jauh lebih sukar disebaliknya.
Namun laluan di puncak bukit itu tidak mungkin membuatkan anda sesat.


Risiko sesat (banyak berlaku) sebenarnya adalah selepas pendaki mula turun dari bahagian yang digelar 'back of the dragon' itu. Oleh itu, pendaki dinasihatkan tidak keluar daripada laluan yang digunakan, kecuali anda berpengalaman dengan orientasi peta dan dilengkapi alat pemetaan.

Keindahan di puncak

Secara anggaran, pendakian ke puncak banjaran batu kuarza (Quartz) terpanjang di dunia itu memakan masa satu jam setengah. Bergantung kepada kelajuan dan berapa kerap anda
menghabiskan masa berehat. Pada hari minggu, pendakian boleh memakan masa ebih lama kerana jumlah pendaki yang ramai.

God made view

Man made view

Dari puncaknya, pendaki boleh menyaksikan kehijauan hutan primary dan pemandangan saujana mata memandang hingga ke puncak Menara Berkembar Petronas. Bagi peminat fotografi, lokasi ini antara lokasi 'menembak' sunrise popular selain di Bukit Beroga, Semenyih.

Pengalaman Sendiri

Berbekalkan kompas, kami membuat keputusan untuk 'membuka' route baru memandangkan kediaman kami hanya berada di kaki bukit ini. Sebelum pendakian, asas orienteering telah diset pada kedudukan 335 darjah. Loji Air Bukit Mas dijadikan titik tuju.

Petang kira-kira pukul 5 petang, kami keluar dari laluan yang sepatutnya digunakan. Tanpa dapat melihat di mana arah loji air kerana hutan yang tinggi dan tebal kami menuju ke kaki
bukit berdasarkan darjah yang ditetapkan sebelum mendaki.

Syukur, dengan menggunakan kompas yang baik, perjalanan meredah hutan yang tidak pernah dilalui orang itu berjaya membawa kami tepat ke pintu pagar loji air. Berbeza dengan hutan sekunder, hutan dara itu tidak mempunyai dasar yang terlalu semak, bahagian lantai hutan
agak lapang dan dipenuhi daun-daun kering.

Cuma sebelum tiba di pagar loji air, kami dikejutkan dengan gerakan kasar di sebalik semak. Kayu yang digunakan sebagai tongkat sebelum itu 'naik' mencanak menjadi senjata. Hati yang berdegup kencang kemudian menyumpah-yumpah.

menerokai road less travelled

berjaya tiba ke bearing asal

"Babi punya kambing!,'' kami tiba di rumah ketika sebelum hujan turun. Harap aktiviti ini akan dapat dijadikan rutin bulanan.

Balai Polis Melawati (03-4108 1222)
tips dan panduan:

No comments:

Post a Comment