Aug 2, 2011

TUCSON


Hyundai memperkenalkan model pertama Tucson di negara ini kira-kira enam tahun lalu. Berbanding pesaingnya seperti Honda CR-V, Ford Escape dan Toyota RAV-4, kenderaan utiliti sukan (SUV) itu boleh dikatakan sesuatu yang agak mudah dilupai.

Namun, Hyundai tidak mengambil masa yang lama untuk bangkit. Pengeluar kenderaan keempat terbesar di dunia kemudian mengejutkan pasaran dengan penampilan model Sonata YF yang terus mengubah persepsi pada kenderaan jenama Korea itu.

Hyundai juga memberi tamparan hebat kepada reka bentuk jentera buatan Jepun dan Eropah. Dan terbaru, barisan produk Hyundai diperkemaskan dengan kelahiran generasi kedua Tucson, (disebut 'too-sawn').


Tucson terbaharu tampil dengan perubahan ketara berbanding model terdahulu, dengan mengemas kini reka bentuk, teknologi, kelebihan kuasa dan penjimatan bahan bakar.
Perubahan paling ketara boleh dilihat pada lingkungan aerodinamik dan reka bentuk fluid yang ditamatkan dengan gril depan berbentuk heksagon yang cukup kemas. Model yang diperbesarkan tiga inci lebih panjang dan seinci lebih lebar itu baru-baru ini dipilih sebagai pemenang dalam segmen SUV-C.

Di negara ini, Hyundai-Sime Darby Motors memasarkan tiga pilihan Tucson pada harga atas jalan RM126,400 (2.0 spesifikasi biasa), RM136,142 (2.0 spesifikasi tinggi) dan RM150,750 (2.4 spesifikasi tinggi). Setiap unit ditawarkan dengan bonus tambahan iaitu pemilikan jentera tanpa penyelenggaraan sepanjang hayat seperti beberapa lagi jentera Hyundai yang lain.

Tucson dipacu dengan transmisi automatik enam kelajuan yang menghasilkan pemanduan lancar, tindak balas cekap yang memberikan lebih penjimatan. Transmisi shiftronic yang diguna pakai pada jentera ini dikatakan mampu menjimatkan kira-kira 25 peratus bahan bakar berbanding model lama.
 
Enjin Theta II 2.4 liter empat silinder itu mampu menghasilkan 176 kuasa kuda dan 168 tork. Dengan kuasa yang tidak kurang hebatnya untuk sebuah SUV, pecutan Tucson mampu mencapai 180 kilometer sejam. Bagaimanapun perlu difahami, SUV yang lengkap dengan teknologi ini lebih kepada pacuan bernilai dan bukannya untuk prestasi. 

Seperti Sonata, Tucson turut diperhebat dengan kemewahan sebuah sedan iaitu bumbung panorama yang berfungsi pada satu sentuhan butang. Selain itu, pengendalian jentera juga dipermudahkan lagi dengan pengesanan kunci bersensor (key-less entry) dan penghidupan dengan sentuhan butang ON/OFF.

Di kabin depan, kedudukan papan pemuka yang rendah memberikan sudut pandangan yang selesa dan luas. Pemandangan peribadi pemandu diperkemaskan dengan susunan butang-butang fungsi yang ringkas dan elegan. Keseronokan memandu juga dihiburkan dengan sistem stereo 160 watt yang disalur melalui enam pembesar suara yang menyokong format cakera audio, MP3 dan iPod.

Di bahagian belakang, Tucson memuaskan pemilik dengan kelebihan ruang kargo yang cukup luas untuk kegunaan sekeluarga. Untuk isian berganda, lipatan kerusi belakang pula cukup untuk memuatkan beberapa buah basikal.

Dengan jaminan perbatuan sehingga 300,000 kilometer, Tucson mampu milik ini boleh dipandu sejauh 164 kilometer setiap hari selama lima tahun tanpa kerisauan. Dengan segala ciri dan kelebihan, ia sesuai untuk kegunaan seorang pemandu eksekutif di bandar atau pemanduan lebih mencabar pada hujung minggu.

No comments:

Post a Comment