Aug 15, 2011

Melancong ke Argentina


SEBAGAI bandar kedua terbesar di Amerika Selatan, Buenos Aires bukan sahaja sebuah kota metropolitan moden bahkan padat dengan pelbagai tarikan yang sedia untuk diterokai.
Percampuran budaya sejak zaman penjajahan Sepanyol hingga ke era penghijrahan masyarakat Eropah ke ibu kota Argentina itu banyak mengubah wajah Buenos Aires sehingga mendapat jolokan kota Paris di benua itu.
Beunos Aires seperti kota-kota bekas jajahan Sepanyol (di Argentina) sememangnya kaya dengan nilai budaya dan sejarah. Antara produk budaya yang menarik untuk dilawati adalah penempatan lama di San Ignacio Mini, Nuestra Senora del Pilar dan Cabildo.
Selain itu, negara yang terletak di antara pergunungan Andes, Lautan Atlantik dan hampir dengan kutub selatan itu juga terkenal dengan keindahan alam semula jadi yang tiada tolak banding. Patagonia, Talampaya dan Aconcagua merupakan sebahagian daripada keajaiban alam Argentina.

Di tengah-tengah kota Buenos Aires, tarikan utama pelancong mungkin bermula dengan kunjungan ke kawasan 'kejiranan' La Boca yang penuh berwarna-warni. Kawasan berhampiran dengan muara Sungai Riachuelo itu pernah menjadi pelabuhan yang mendaratkan pendatang-pendatang dari Itali, Sepanyol dan Eropah.
La Boca juga dikenali sebagai tuan rumah kepada salah satu kelab bola sepak terbaik di dunia iaitu Boca Juniors. Teruskan berjalan sehingga ke tengah kejiranan itu untuk melihat sendiri stadium (La Bombonera) yang pernah melahirkan ikon bola sepak dunia, Diego Maradona.
Pada setiap kali perlawanan, stadium berbentuk seperti kotak coklat yang mampu memuatkan kira-kira 50,000 penonton itu pasti meriah dengan sorakan dan warna-warni penyokong.
Di luar stadium, jangan sesekali terkejut kerana kunjungan anda mungkin disambut oleh Maradona yang dilakonkan oleh 'pelanduk dua serupa'. Dengan sedikit bayaran, anda boleh mengejutkan rakan tentang siapa yang anda temui semasa melancong di negara itu.
Di sekitar La Boca atau di mana-mana sahaja jangan lepaskan peluang untuk mencuba kopi Mate, sejenis minuman tradisional penduduk Argentina. Lebih bermakna jika ia dinikmati bersama kerancakan tarian tango yang banyak dipersembahkan ke seluruh pelosok kota itu.
Satu lagi destinasi tumpuan pelancong di tengah-tengah Buenos Aires adalah Plaza de Mayo. Dataran yang pernah menyaksikan kemerdekaan dan pembangunan Argentina selepas berakhirnya penjajahan Sepanyol pada 1816.
Namun melancong destinasi yang memakan waktu penerbangan sehingga berpuluh jam dari Malaysia itu tidak mungkin dihabiskan sekadar untuk melawat tarikan di kota.

Air terjun Iguazu yang terletak bersempadan dengan Brazil dan Paraguay merupakan tarikan wajib bagi yang melawat Argentina. Air terjun yang mempunyai 275 curahan itu merupakan salah satu daripada air terjun terbesar di dunia. Di sebelah Argentina, curahan air terjun berbentuk melengkung seluas kira-kira tiga kilometer itu boleh dikunjungi melalui pintu utamanya di Misiones.
Keindahan air terjun yang hanya setanding dengan Angel's Fall di Venezuela itu boleh disaksikan dari anjung yang dibina mengadap tirai air yang tersusun cantik. Pelawat dinasihat melengkapkan diri dengan menyarung baju hujan kerana tempias air yang kencang seperti hujan.

 
Patagonia yang terletak di bahagian paling selatan benua Amerika Selatan di antara banjaran Andes dan Lautan Pasifik menjanjikan lebih keajaiban. Kawasan itu dipenuhi dengan bentuk muka bumi yang ganjil dan aktiviti geologi penuh misteri.
Patagonia yang dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu Neuquen, Rio Negro, Chubut dan Santa Cruz menampilkan keindahan pergunungan, kehijauan alam dan lautan ais yang tidak terdapat di mana-mana di dunia ini.
Salah satu daripada tarikan utama adalah Taman Negara Glasier di Perito Moreno Glacier, Santa Cruz yang membawa pelancong mengembara jauh ke zaman ais dan melihat bongkah-bongkah ais yang tinggi menggunung. Mungkin anda boleh bayangkan curahan air terjun Iguazu yang dibekukan.
Tidak jauh dari syurga alam yang menjadi kegilaan penggemar aktiviti luar itu adalah satu lagi tarikan yang menanti iaitu Taman Negara Los Aleres di bahagian Chubut. Los Aleres adalah taman negara tercantik di Argentina yang ditubuh untuk melindungi pokok Alerce yang hidup sehingga 3,000 tahun dan membesar sehingga 70 meter tinggi.

Bagi mereka yang tidak mahu bersusah payah mendaki, peluang menikmati keindahan hutan pokok gergasi yang menghijau dengan ketenangan permukaan tasik di situ boleh dirasai dengan mendapatkan perkhidmatan bot.

 
Tarikan terakhir adalah Taman Negara Talampaya di timur bahagian La Rioja yang dihiasi keindahan landskap batu dan bukit yang terbentuk daripada hakisan angin sejak lebih 250 juta tahun lalu.
Taman yang diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia sejak 2000 itu meliputi kawasan seluas 2,150 kilometer persegi. Selain keindahan hakisan batu-batu merah beratus meter tinggi, kawasan itu juga dipercayai merupakan tapak penempatan manusia terawal di benua Amerika Selatan.

1 comment:

  1. Perkongsian yang sangat menarik. Gambar2 yang dipaparkan sangat2 cantik dan unik..

    ReplyDelete