Aug 2, 2011

Disneyland Paris

 

SELAIN tarikan sejarahnya seperti Menara Eiffel, gerbang Arc de Triomphe, Notre Dame dan muzium Lurve, Paris juga dikunjungi kerana satu lagi tarikan yang cukup popular iaitu Disneyland Paris.

Jika Paris merupakan destinasi paling dikunjungi di dunia, taman tema yang terletak kira-kira 30 kilometer di luar ibu kota negara Perancis itu juga mempunyai reputasi yang hampir sama.

Dengan kunjungan 15 juta pelawat setiap tahun, Disneyland Paris sendiri tersenarai sebagai destinasi tarikan pelancong paling popular di Eropah. Ia menjanjikan kunjungan penuh dengan pengalaman yang tidak akan dilupakan.

Kesempatan melawat taman permainan dan hiburan di Chessy Marne-la-Vallee pada Mei lalu memberi peluang kepada penulis menjenguk apa yang ditawarkan oleh rangkaian resort Disney itu.

Cuma tempoh lawatan setengah sehari tidak membenarkan penulis menikmati keseluruhan hiburan yang ditawarkan dengan sekeping tiket (berharga kira-kira RM300). Mengikut apa yang dicadangkan pada risalah taman tema itu, pelawat memerlukan dua hingga tiga hari untuk menikmati semua hiburan dan permainan yang ditawarkan di situ.
Disneyland Paris dibahagikan kepada dua bahagian utama iaitu Taman Disneyland dan Taman Studio Walt Disney, itu tidak termasuk tujuh buah Hotel Disney, premis jualan, restoran dan pusat hiburan. Secara kasar, keluasan keseluruhan taman yang dibuka pada 1999 itu dianggarkan menyamai satu perlima daripada saiz pusat bandar Paris.
 
Taman tema pertama iaitu Taman Disneyland dibahagikan kepada beberapa konsep dan tema hiburan iaitu Fantasyland, Main Street USA, Frontierland, Adventureland dan Discoveryland. Pengembaraan di Fantasyland misalnya membawa pelawat ke alam penuh imaginasi seperti terbang bersama Peter Pan, Alice and Wonderland, Dumbo Flying Elephant, Pinocchio dan Jiminy Cricket.

 

Bagi yang mahukan lebih cabaran, permainan Big Thunder Mountain dan Indiana Jones boleh membawa pelawat mengembara dari perut bumi hingga ke puncak gunung. Selain perjalanan roller coaster berbentuk kereta api lombong biji timah itu, taman tema juga dipenuhi dengan pelbagai jenis permainan gelongsor berteknologi tinggi.

Bagi kanak-kanak, peluang bertemu dan bergambar dengan watak kegemaran mereka seperti Mickey Mouse, Snow White, Aladin dan banyak lagi pasti umpama mimpi bertukar realiti. 

Memeriahkan lagi suasana magis di taman tema itu adalah aksi pelawat khususnya kanak-kanak yang dipakaikan dengan pelbagai pakaian watak Disney oleh ibu bapa mereka. Premis jualan pakaian dan cendera hati itu juga dihias cantik dengan tema-tema tersendiri.

Jauh di tengah taman, tersergam sebuah istana berbumbung tajam yang selama ini hanya dilihat melalui siri kartun dan animasi. Istana Sleeping Beauty itu merupakan pentas persembahan dan perarakan yang paling dinanti-nantikan pelawat.

Acara yang dianggap sebagai kemuncak hiburan di Disneyland itu bermula dengan persembahan teater oleh watat-watak Disney sebelum diakhiri dengan persembahan bunga api yang menghidupkan keajaipan alam Disney.

Sementara itu di taman kedua iaitu Taman Studio Walt Disney yang dibuka tiga tahun selepas pembukaan Disneyland Paris menyajikan hiburan dengan citarasa berkonsepkan Hollywood. 

Hiburan untuk dewasa dan kanak-kanak termasuk persembahan lagak ngeri oleh pasukan Hot Cars, terjunan dari tingkat 13 (roller coaster maya) dan mengetahui rahsia di sebalik pembikinan filem -filem terkemuka Hollywood.

Belum lagi berakhir, kepuasan di Disneyland Paris bukan sekadar hiburan di dua bahagian taman tema kerana tarikan di Disney Village juga tidak kurang menariknya. Alami dramatik Mickey dan rakan-rakan melalui persembahan Buffalo Bill's Wild West, teater IMAX yang menayangkan filem-filem terkini, bersantai di kafe atau menjenguk sedikit cenderahati di Planet Hollywood.



Bagi yang bercuti dengan keluarga, persinggahan ke Disneyland Paris juga memberi peluang menginap di dalam 'istana' seperti keluarga di raja. Penginapan yang boleh dipilih di salah satu daripada tujuh Hotel Disney itu ditawarkan mengikut tema-tema tertentu.

Cuma harga yang perlu dibayar untuk merasai kemesraan layanan hotel bertaraf antarabangsa itu mungkin boleh 'mencederakan' perbelanjaan anda. Antara yang paling hampir dengan taman termasuk Magic Circus, Residence Du Parc, Park & Suites Prestige Val d’Europe, Relais Spa Cheesy.

Tiket satu hari untuk dewasa dijual pada harga kira-kira RM300 untuk dewasa dan RM270 untuk kanak-kanak berusia tiga hingga 11 tahun. Dengan hiburan tanpa henti, permainan berteknologi tinggi, hiasan kota fantasi dan kemeriahan watak Disney, harga yang dibayar tidaklah terlalu mahal.

Dengan segala tarikan yang menakjubkan itu, Disneyland Paris bukan sekadar tempat untuk berhibur malah membebaskan segala kerisauan yang bersarang di kepala.

2 comments: