Jun 27, 2011

Cerita di Toboh Pahu

BARU-BARU ini aku berpeluang ke Ranau, Sabah bersama kumpulan Raleigh Borneo dan Coca-Cola Malaysia untuk menyelami kehidupan masyarakat pedalaman di situ. Ini ceritanya....

Hujan yang mencurah pada petang itu tidak sedikitpun menjejaskan kegembiraan kira-kira 100 orang penduduk di pedalaman Sabah yang hadir untuk meraikan majlis penuh bersejarah di kampung mereka.

Tanpa kerusi dan meja yang mencukupi, majlis di bawah khemah berlantaikan tanah yang sudahpun becak ketika itu tetap meriah. Pada wajah mereka terpancar seribu kesyukuran. Perasmian Projek Air Bersih Untuk Komuniti yang disiapkan pada April lalu menandakan berakhirnya penantian penduduk di Kampung Toboh Pahu dekat Ranau untuk menikmati bekalan air bersih.

Hari tersebut menjadi hari pertama bagi suku kaum Dusun yang mendiami kawasan kaki Gunung Kinabalu itu melihat curahan air dari batang paip. Siapa sangka ketika kebanyakan kita sudah lama menikmati kemudahan asas itu, ada lagi sebilangan penduduk di negara ini yang masih bergantung kepada air tadahan hujan dan saliran air dari celah bukit.


Kanak-kanak sekolah di Toboh Pahu yang kini mendapat bekalan air bersih.
 

Perasmian yang cukup sederhana itu disambut dengan sorakan dan tepukan para tetamu.Majlis bersebelahan dengan perpustakaan desa itu kemudiannya dimeriahkan lagi dengan tarian Sumazau oleh murid-murid sekolah. Majlis disempurnakan oleh wakil Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Masidi Manjun iaitu Pengerusi Rakan Pengguna Sabah (RPS), Datuk Amisah Yassin.

Amisah berkata, Kerajaan Negeri Sabah berterima kasih kepada Raleigh dan Coca-Cola Malaysia di atas sumbangan yang amat bererti kepada penduduk pedalaman di situ. Katanya bekalan air yang lebih bersih bukan sahaja memudahkan kehidupan seharian bahkan dapat mengurangkan risiko penyakit akibat pencemaran air.

"Hari ini saya sendiri dapat merasakan kegembiraan di hati penduduk kampung," katanya sebelum merenjis para tetamu menggunakan air dari saluran paip yang disambung dari puncak bukit.


Amisah memutar kepala paip pada perasmian itu.
Berkongsi kegembiraan pada hari itu ialah 15 orang 'mat dan minah salleh' yang merupakan tulang belakang kejayaan projek bekalan air graviti di Toboh Pahu, kampung yang terletak kira-kira 100 kilometer dari Kota Kinabalu. Kumpulan remaja berusia antara 17 hingga 25 tahun itu merupakan sukarelawan Raleigh Borneo yang bertungkus-lumus selama sembilan minggu menyiapkan projek yang ditaja bersama syarikat minuman Coca-Cola.

Selain Toboh Pahu, beberapa buah kampung seperti Solungkapit, Bompong dan Monguwou turut menikmati kemudahan daripada Projek Air Bersih Untuk Komuniti pada tahun ini. Terlebih dahulu menerima kemudahan yang sama adalah Kampung Himbaan, Kemborongoh, Linapasan, Mohimboyon, Pasu, Pitas, Randugung, Ratau, Rugading, Sosondoton, Tampasak, Tongou, Tudan dan Vunui Locos.

Sehingga kini, program yang dimulakan sejak 2006 itu telahpun membantu meringankan beban kira-kira 12,000 penduduk di lebih 16 buah kampung di Sabah. Sebelum menerima kemudahan air graviti, penduduk di Toboh Pahu dan pedalaman Ranau menggunakan kaedah tradisional iaitu membuat penyambungan buluh dari anak sungai. Selain itu, mereka juga bergantung kepada tadahan air hujan.


tangki air yang disalurkan kepada kira-kira 300 penduduk di Toboh Pahu.

Penulis yang tiba sebelum perasmian pada hari itu sempat merasai sebahagian daripada kesukaran hidup penduduk di kawasan tanah tinggi itu yang masih bergantung pada air bukit. Lokasinya yang terpencil di puncak bukit menyukarkan penyaliran air bersih melalui paip.
 


Sukarelawan Raleigh Borneo.
 Di Toboh Pahu, Projek Air Bersih Untuk Komuniti dikendalikan oleh dua Pengurus Projek iaitu Rob Collier dan Rory Batt. Menurut Rob, air dikumpul daripada sumber mata air yang ditakungkan menjadi empangan.
tiga minggu kemudian menyambung paip beberapa buah tangki disediakan untuk mendapatkan tekanan yang cukup ke setiap rumah. Kerja mereka setiap hari bermula pada pukul 8 pagi.

  "Perbezaan budaya tidak menghalang apa-apa antara kami, kerjasama lebih penting,''katanya yang baru sahaja menyertai program itu setahun lalu.

Rob berkata, pengalaman yang menarik adalah peluang bekerjasama dengan penduduk kampung semasa menyelesaikan masalah tekanan air sebelum sistem itu berfungsi sepenuhnya.

  "Kita juga terpaksa melalui pendakian ke puncak bukit yang licin dan semak. Masalah bagaimanapun dapat diatasi dengan bantuan penduduk kampung dan menggunakan sumber yang ada,'' katanya.



Jelasnya lagi, walaupun Raleigh boleh melakukan projek itu dengan tenaga profesional tetapi cara yang dilakukan itu adalah untuk menjalinkan hubungan sesama penduduk yang lebih akrab.

Sementara itu, Pengarah Perhubungan Awam dan Komunikasi Coca-Cola Malaysia, Mohamed Kadri Mohamed Taib berkata, pada tahun ini syarikatnya memperuntukkan sebanyak RM148,700 sebagai dana dua tahun projek Air Bersih Kepada Komuniti menjadikan jumlah terkumpul RM386,000.

"Air merupakan kunci perniagaan Coca-Cola , menyedari kepentingan kebersihan sumber air kepada manusia"

Air adalah asas kepada syarikat kami, pada 2020 kita berharap untuk 'memberi semula' jumlah sama air yang telah kami gunakan untuk menghasilkan produk melalui projek seperti itu. Usaha itu katanya bukan hanya memberi kemudahan dalam setiap kehidupan bahkan akan membantu mengurangkan separuh jumlah mereka yang tidak mendapat bekalan air bersih di negara ini.

Pengarah Raleigh Borneo, Mark Mc Carthy berkata, 160 sukarelawan (Venturer) dibahagikan kepada projek bakti komuniti dan alam semula jadi di Maliau Basin dan Sepilok. .

Penglibatan Raleigh dalam penyediaan keperluan paling asas itu - mendidik penduduk kampung untuk mengendalikan sistem itu sebaik-baiknya. Kita juga berharap untuk melihat lebih ramai rakyat Malaysia turut serta di dalam program anjuran Raleigh pada masa akan datang.

Majlis pada petang itu diakhiri dengan nyanyian lagu 'Sayang Kinabalu' yang dinyanyikan oleh dua gadis mat salleh. Kenangan yang pasti tidak akan dilupakan penduduk di Toboh Pahu. 

2 comments:

  1. Dear Sir, you had done a great contribution to the people of Sabah especially orang kampung Toboh, Ranau. It's such a wonderful knowledge reading your journey to Toboh Ranau. I'm Sabahan also but definitely not from Toboh, I'm from Menggatal (not as remote as Toboh). I just want to ask you a few questions regarding Kg. Toboh, by the way, i'm working with Ministry of Health, and our institution (Institution for Public Health) is on doing a nutrition survey (national survey since 1995) among the Malaysian Adult. So this year people of Kg. Toboh Lama, Ranau were selected to be participate. I would love to if you can share your experience especially road condition and the best way to reach there, is there any accommodation to stay or if none where is the nearest? what is your best advices to get there and complete our task. I'll take your advices as for our own good. Regards and thanks for your time and attention. LENI TUPANG THOMAS

    ReplyDelete
  2. Thanks for browsin' in to my blog. Travelling to Sabah's remote area was truely an amazing journey, beautiful nature and wonderful people. Unfortunately I can not provide the information u need
    about Toboh Pahu because I hardly remember about the journey to that village. It was Coca Cola Malaysia who brought me (as a journalist) to that area so many years ago, And as long as I remember its very deep in the remote. The best way to travel is by four wheel drive because most part of the road is granite. I also didnt have any contact for accomodation & stay because I was there only for half day. Im really sorry because can not help you on this matter.

    ReplyDelete