Jun 27, 2011

Melancong ke Tokyo

SELAIN menjadi satu daripada lima bandar terbesar di dunia, Tokyo juga dikenali sebagai destinasi paling selamat dikunjungi. Namun melancong ke kota yang didiami oleh lebih 35 juta penduduk itu tetap mempunyai cabarannya tersendiri.

Berdiri di tengah-tengah ibu negara Jepun itu sahaja sudah cukup untuk membuatkan kita kebingungan dengan apa yang ada di sekeliling. Sama ada pilihan destinasi, barangan ataupun jenis-jenis perkhidmatan, melancong di hutan konkrit itu boleh mengelirukan.

Untuk memahami realiti di metropolitan itu kita perlu berfikir dan bergerak selari dengan kemajuannya. Keadaan lebih sukar kerana Tokyo tidak mempunyai bandar berpusat sebaliknya membangun sekata di lebih 20 kawasan komersial seluas lebih 2,000 kilometer persegi.

Bagi kunjungan kali pertama, peta bandar menjadi satu kemestian untuk merancang perjalanan. Untuk informasi lebih terkini, majalah berbahasa Inggeris seperti Metropolis dan TimeOut Tokyo mungkin boleh membantu anda.

Meskipun bahasa asing tidak banyak dituturkan di Jepun, namun pengembaraan di tengah Pulau Honshu itu tidak serumit yang anda fikirkan. Kebanyakan lokasi pelancongan kini dilengkapi papan-papan tanda berbahasa Inggeris.

Istana Imperial Tokyo

Salah satu daripada tarikan terbesar di bandar ini adalah Istana Imperial Tokyo iaitu kediaman Maharaja Jepun yang juga berfungsi sebagai pusat pentadbiran kerajaan. Kompleks istana seluas 7.5 kilometer persegi itu terletak di kawasan Chiyoda berhampiran dengan Stesen Tokyo.

Taman sebelah timur atau Kokyo Higashi Gyoen merupakan sebahagian daripada perkarangan istana yang dibuka untuk lawatan. Seperti kebanyakan singgahsana maharaja Jepun yang lain, Istana Imperial Tokyo juga dikelilingi landskap taman yang dihias cantik dengan susunan bonsai, tasik dan jambatan melengkung.
 
Menara Tokyo
Berdiri megah di kawasan rekreasi Shiba Park di Minato-ku pula adalah Menara Tokyo, struktur paling tinggi di negara matahari terbit itu. Menara besi berwarna jingga setinggi 332.6 meter yang menyerupai reka bentuk Menara Eiffel di Paris, Perancis itu merupakan salah satu daripada simbol tersohor di Tokyo sejak pembinaannya pada 1958.

Sejak dibuka kepada pelancong, menara gelombang radio ini telah menerima kira-kira 150 juta pelawat dari seluruh dunia. Pelawat boleh menikmati keindahan panorama metropolitan dari menara tinjau yang terletak pada ketinggian 150 meter.

Selain Menara Tokyo, pelancong juga pasti terpukau dengan kehebatan binaan pencakar langit terbaru yang bakal menjadi menara tertinggi di dunia iaitu Tokyo Sky Tree di Sumida.
Menara yang dijangka siap pada 2012 dengan ketinggian 634 meter itu nanti akan menjadi struktur buatan manusia kedua tertinggi di dunia selepas Burj al-Khalifa di Dubai.
 
Tokyo Dome City
Bagi yang melancong bersama keluarga, persinggahan ke Tokyo Dome City di Bunkyo menawarkan percutian yang penuh dengan keriangan. Tarikan utama adalah permainan roller coaster Thunder Dolphin yang memecut laju melalui rel berpusar dan menembusi dinding bangunan. Gelongsor berteknologi tinggi itu juga menyajikan pemandangan kota Tokyo secara 'terbalik' yang penuh dengan debaran.

Tokyo Dome City turut menempatkan Hotel Dome setinggi 43 tingkat yang terletak tidak jauh dari stesen subway berhampiran iaitu Suidobashi. Taman tema ini juga dilengkapi dengan pelbagai kemudahan dan restoran beraneka selera. Bagaimanapun kunjungan ke taman tema itu mungkin agak singkat untuk lawatan satu hari.
 
Syurga beli-belah
Tokyo sebagai salah satu daripada tunggak terpenting ekonomi Jepun menawarkan 'syurga' bagi yang gemar berbelanja. Tiga kawasan utama untuk membeli-belah utama adalah Ginza, Shibuya dan Shinjuku.
Bagi yang ingin berfesyen, kawasan Ginza yang dipenuhi gudang membeli-belah paling berprestij di Tokyo menawarkan segala-galanya. Galeri jenama mewah seperti Gucci, Prada dan Burberry antara yang paling menarik untuk dikunjungi.

Namun sekiranya harga yang ditawarkan terlalu tinggi bagi poket anda, 'window shopping' sahaja mungkin memadai atau beralih ke gedung yang menawarkan harga lebih berpatutan. Untuk suasana yang lebih meriah, kunjungan ke Ginza pada hujung minggu mungkin keputusan yang baik kerana pada waktu itu jalan-jalan di sekitarnya ditutup kepada lalu lintas, menjadikan laluan penuh glamor itu sesak dengan pejalan kaki.

Selain Ginza, terdapat beberapa lokasi membeli-belah yang dibahagikan mengikut jualan komoditi tertentu. Shinjuku dan Akihabara misalnya cukup terkenal dengan jualan peralatan elektronik.
 
Taman Kebangsaan Shinjuku-Gyoen
Penat dengan hiruk-pikuk di gedung? Sebuah taman yang terletak kira-kira lima minit berjalan kaki dari Stesen Kereta api Shinjuku menyediakan peluang untuk merehatkan minda. Taman yang menggabungkan seni laman tradisional Jepun itu juga merupakan taman botani yang dipenuhi ribuan tumbuhan herba dari Eropah dan China. Taman Kebangsaan Shinjuku-Gyoen seluas 58.7 hektar yang digubah mengikut tema berbeza mempamerkan sekurang-kurangnya seribu spesies pada setiap tahun.

No comments:

Post a Comment