May 20, 2010

Club Med Cherating

SEPULUH tahun lalu aku pernah sampai ke pintu masuk Club Med. Sekadar mengintai hayunan pohon rhu dan pokok kelapa yang tersusun cantik. Pemandangan Pantai Cherating sememangnya kuat memanggil. Tapi apakah daya, ia bukan resort biasa tapi Club Med.

Masa tu terasa kempunan kerana tak dapat melepasi pagar yang 24 jam dikawal. Cerita paling hot mengenai Club Med masa tu adalah Naked Beach. Bukan sesuatu yang pelik pun kerana Club Med adalah private resort. Siapa peduli dan tiada orang luar yg dapat masuk.

Minggu lalu aku melepasi pagar yang masih lagi ketat berpengawal, ketika menghampiri post guard tu dua pengawal muncul bertanyakan urusan dan tujuan kehadiran.

"Media dari Kuala Lumpur pakcik,'' aku memberikan sedikit senyuman untuk memudahkan urusan.

Nyata. Urusan tidak terbeli dengan senyuman. Pengawal mengambil masa hampir 15 minit untuk mengesahkan nama, no pendaftaran kenderaan dan tujuan kemasukan.

"Pergh...apa ada dalam resort ni,'' terlintas dalam hati.

Dari gate, perjalanan melalui jalan yang redup diselubungi hutan dara. Tiba di lobi, seorang gadis Jepun melambai-lambai dengan iringan kumpulan pemukul kompang. Selepas meninggalkan beg aku ke tempat letak kenderaan yang tersembunyi jauh dari resort. Kira-kira 10 minit jalan kaki. Di Club Med, tiada kenderaan dibenarkan parkir di kawasan penginapan.

Aku sampai di Club Med pada waktu yang sama dengan media group dari KL yang datang dengan coach. Di lobi, kami diperkenalkan dengan Gracious Organizers (G.o). Di Club Med, ada 18 G.O pelbagai bangsa (Maldives, Mauritus, France, Korea, Jepun, Indonesia, Taiwan, Australia etc..mereka adalah pelayan tetamu yang mesra dan ramah tamah. Kadang-kadang sampai penat nak melayan diorang yang mesra ni. Layanan yang best.

Event kali ini adalah sempena pelancaran Club Med Cherating sebagai Eco-Nature Resort pertama di antara 80 cawangan Club Med yang ada di seluruh dunia. Pemilihan Cherating adalah berdasarkan hutan belantara, spesies flora dan fauna, tarikan penyu dan pelbagai aktiviti luar.

Straight to the point...Berapa perlu dibayar untuk stay di Club Med? Berbeza dengan resort lain, penginapan di Club Med tidak mengikut harga sebuah bilik tetapi dicaj mengikut pax. RM570 adalah harga per pax untuk bilik pertengahan iaitu Deluxe. Bilik permulaan adalah superior dan paling high end, Suite (hanya 5 unit).Mahal? Itulah harga untuk penginapan di private resort. Di mana segalanya 'bebas'. Bebas untuk memilih pelbagai jenis makanan, minuman dan melakukan apa sahaja aktiviti yang disediakan tanpa perlu banyak soal daripada kakitangan resort.


Sebaik sahaja anda melangkah ke Club Med Cherating, anda seperti memasuki alam lain. Di mana setiap daripada guess akan mendapat layanan yang sama. Di restoran menyediakan pelbagai pilihan makanan seperti makanan Jepun, Cina, India, Melayu, English dengan selambak buah-buahan. Breakfast, lunch dan dinner boleh dinikmati tanpa seorang pun bertanyakan voucer atau nombor milik.

Menjamu selera di Club Med dengan makanan yang melimpah ruah dengan lobster-oyster, sushi-sashi, steambot, piza, steak, nasi dagang dan tandoori pasti menyebabkan anda mula menghargai nilai harga yang dibayar untuk berada di Club Med. Bagi mereka yang enjoy minum, ia lebih berbaloi dengan cocktail dan party setiap malam.

Secara ringkasnya. Apa yang menarik di Club Med Cherating? Sama ada kunjungan anda secara bersendirian, berpasangan atau berkeluarga, Club Med mampu memenuhi segala kehendak tetamu. Mereka yang berpasangan misalnya boleh menikmati rawatan spa Bali, menyaksikan keindahan pemandangan pantai dari bilik, merayau di tiga pantai private tanpa
ada siapa yang peduli. Bagi percutian berkeluarga, persembahan yang dilakukan oleh G.O dan kakitangan resort pada setiap malam pastinya mencuti hati. Pergilah cuba!
the only male wrter in this assignment


Latest UPDATES : as published in WOW! Utusan Malaysia

"Club Med Cherating diisytiharkan sebagai Resort Eko-Alam Semula Jadi pertama di antara 80 cawangan Club Med di seluruh dunia"

MESKIPUN sudah 30 tahun bertapak di negara ini, kewujudan Club Med masih seperti asing di negara ini. Kisah mengenainya jarang didengar kerana tidak ramai yang berpeluang menjejakkan kaki ke resort percutian mewah itu.

Itulah nilai eksklusif yang dimiliki oleh Club Med. Resort dikelilingi hutan rimba dan pantai bersih memutih yang mempunyai tanda harga lebih tinggi berbanding resort-resort ternama di negara ini.

Suatu ketika dahulu, khabar angin mengatakan resort itu dikhaskan untuk tetamu-tetamu tertentu tetapi sebenarnya tidak. Tiada sempadan status atau darjat untuk seseorang menikmati kemewahan di Club Med, asalkan sanggup berbelanja.

Selepas kunjungan bersama kumpulan media antarabangsa ke resort itu baru-baru ini, satu kesimpulan dapat diberikan lebih awal sebelum menceritakan keistimewaan resort percutian persendirian di Pantai Cherating, Pahang itu.

Pertama, jangan sesekali datang ke Club Med jika apa yang diinginkan adalah percutian jimat kerana resort berkeluasan 197 ekar itu hanya untuk mereka yang 'mempunyai masa untuk diraikan'.

Langkah ke resort mewah itu menawarkan peluang terbaik untuk menikmati percutian dalam erti kata lebih peribadi dan cukup bernilai untuk sambutan hari ulang tahun atau berbulan madu. Secara ringkasnya, Club Med Cherating memiliki segala yang dimiliki oleh resort-resort lain di negara ini.

Keindahan pantai berpasir halus yang dihiasi barisan pokok kelapa dijaga ditatang manja. Bukan sahaja orang luar tidak dibenarkan memasuki pantai itu, bahkan permukaan pasirnya juga dikemas rapi sepanjang masa.

Ia tidak sesekali dapat dibandingkan dengan pantai-pantai percutian awam, bahkan pantai Club Med lebih bersih daripada pantai-pantai di pulau. Sejak pembinaannya, ia menjadi aset paling berharga dan tarikan utama pengunjung ke Club Med.

Namun, keindahan resort itu bukan hanya pada pantai persendirian. Perasaan damai ketika menginap juga dipengaruhi kehijauan alam semula jadi yang mengelilingi bilik penginapan. Di penjuru laman dan laluan jalan kaki, hiasan tumbuhan bunga seperti cempaka
menambahkan lagi aroma kemewahan.

Sejak 1979, bilik penginapan di bangunan beridentitikan Melayu tradisional itu masih dikekalkan sehingga hari ini tanpa banyak perubahan. Saiznya mungkin lebih kecil berbanding bilik hotel moden tetapi sebaik sahaja anda membuka jendela, panorama diperluas jauh sehingga ke kaki langit.

Bangunan kayu tiga tingkat yang menempatkan 297 bilik dinamakan dengan nama-nama haiwan tropika. Ia merupakan struktur rumah panjang kayu terpanjang di dunia yang dihubungkan secara zig-zag bagi mengekalkan pokok-pokok di kawasan tersebut.
Satu perkara yang sering diingatkan, percutian di resort yang terlindung di dalam rimba itu turut 'dikongsi' bersama beberapa spesies haiwan seperti monyet, tupai dan biawak. Sebagai pesanan, pastikan semua tingkap ditutup semula meninggalkan bilik.

Dengan kemewahan yang tersedia, mungkin harga untuk menginap di Club Med sudah mula terbayang. Tiga kategori bilik yang ditawarkan di Club Med adalah superior, deluxe dan suite. Namun tidak seperti resort lain, harga penginapan dikira mengikut bilangan kepala dan waktu penginapan sama ada pada hari cuti atau hari biasa.

Misalnya, harga untuk penginapan seorang tetamu di dalam bilik superior pada hujung minggu adalah RM640 dan RM720 pada waktu puncak.

Apa yang menjadikan percutian di Club Med lebih berbaloi semestinya Restoran Mutiara yang menawarkan pelbagai pilihan makanan seperti Melayu, Jepun, Cina, India dan Inggeris dengan lambakan buah-buahan berwarna-warni. Kehadiran tetamu di restoran juga selesa tanpa sesiapa meminta baucer makan atau bertanyakan nombor bilik.

Yang pasti, pilihan udang karah, tiram, sushi, steambot, piza, steak dan tandoori yang dihidang pasti membuatkan tetamu menilai semula harga yang dibayar untuk berada di Club Med. Berbaloi kerana ada masanya kita berhak mendapat layanan terbaik.

Layanan terbaik G.O

SELEPAS menginap di banyak hotel di luar dan dalam negara. Sejujurnya saya merasakan tiada layanan seakrap yang diterima di Club Med. Sebaik sahaja memasuki kawasan resort, terasa seperti memasuki alam lain.

Di Club Med, semua tetamu mendapat layanan yang sama. Senyuman dan teguran mesra daripada kakitangan resort berterusan daripada pagi, petang hingga ke malam. Layangan paling istimewa semestinya datang daripada Gentle Organizers atau lebih dikenali sebagai G.O.

G.O adalah ikon layanan di setiap cawangan Club Med. Di Cherating, pegawai yang bertugas melayan dan menghibur tetamu itu terdiri daripada kakitangan pelbagai bangsa seperti Jepun, Korea, Taiwan, Indonesia, Australia, Maldives, Perancis dan Mauritius.

Kebolehan mereka bukan setakat memberi layanan mesra dan menghidupkan aktiviti-aktiviti yang ada di sekeliling resort, G.O juga pakar dalam membuat persembahan pentas yang menanti tetamu pada setiap malam.

Bagi kunjungan berkeluarga pula, Mini Club Med disediakan untuk kanak-kanak berusia antara empat hingga 10 tahun, manakala Club Med Passworld untuk 11 hingga 17 tahun. Di bawah layanan para G.O, ibu bapa boleh menikmati masa bersama-sama dengan lebih intim.

Pertama di antara 80 cawangan

SELEPAS pembukaan 'perkampungan' pertama di Sepanyol pada 1950, Club Med tahun ini meraikan ulang-tahun ke 60-nya. Rangkaian resort Perancis itu kini mempunyai 80 cawangan di seluruh dunia termasuk di Jepun, Maldives, Thailand, Indonesia, Mexico, Australia, Bahamas, Turki, Magribi dan banyak lagi.

Sepanjang tempoh itu, tahun ini merupakan tahun yang bersejarah buat Club Med Cherating selepas diisytiharkan sebagai resort eko-alam semula jadi pertama di antara 80 cawangan Club Med di seluruh dunia.

Pemilihan dibuat berdasarkan keunikan hutan dara berusia ratusan juta tahun, tarikan spesies flora dan fauna serta kepelbagaian aktiviti yang boleh dilakukan di resort itu.

Di Club Med, pengunjung boleh mencuba pengalaman berlayar dan bermain arus di Laut Cina Selatan. Kawasan tebing batu berhampiran teluk pula menyajikan pemandangan yang menarik bagi mereka yang keluar berkayak.

Bagi yang ingin merasai sentuhan alam semula jadi, aktiviti meredah hutan selama kira-kira satu jam menyajikan pemandangan pantai resort yang terbentang sepanjang 4 kilometer. Untuk sesuatu yang lebih lasak, tembok batu setinggi kira-kira 30 meter sedia untuk didaki.

Namun segala akviti di Club Med tidak memadai tanpa mencuba beberapa permainan circus seperti trapeze dan lompatan trampolin.
Pergerakan pengunjung di antara lokasi dipermudahkan dengan perkhidmatan kereta bergerabak yang mengelilingi kawasan setiap 15 minit.


INFO GRAFIK

Aktiviti di Club Med
-Berlayar
-Golf
-Kayak
-Memanah
-Daki tembok
-Yoga
-Santuari penyu

Kemudahan
-Spa
-Gimnasium
-Kolam renang
-Tenis
-Bola tampar
-Bar

2 comments:

  1. Pengalaman yg tak sume org bleh dpt.. thank for sharing..

    ReplyDelete
  2. Peh citer cam seronok hell.kalau nak bawak family 4 org berape ek semalam agak agak?

    ReplyDelete