Mar 8, 2011

Canon PowerShot Pro S95

KAMERA apa yang bagus? Itu soalan yang biasa diajukan oleh rakan-rakan sebelum membeli sebuah kamera. Bagi saya, kamera yang baik hanya memerlukan dua perkara utama. Pertama adalah keupayaan fungsi dan kedua adalah keselesaan saiz yang membolehkan ia dibawa ke mana-mana. Sebuah kamera yang baik seharusnya serasi bersama pemilik dan tidak mudah untuk ditinggalkan. 

Sejak beberapa tahun lalu saya telah menggunakan tidak kurang daripada enam buah kamera, dua daripadanya adalah kamera DSLR manakala selebihnya kamera kompak. Satu daripada model yang pernah menjadi kegemaran adalah Canon PowerShot A620 (2006) kerana dua faktor yang disebutkan tadi.
Control ring yang memudahkan kawalan kamera.
Tahun lalu, saya diperkenalkan dengan model PowerShot kedua iaitu Canon S90. Dalam tempoh hanya beberapa minggu, ia menjadi kegemaran terbaru. Kehebatan fungsi dan saiz poket menyebabkan saya sering meninggalkan DSLR yang jauh lebih besar dan berat. Bukan terlalu peribadi, tetapi secara jujur ia adalah memang sebuah kamera yang baik.

Pengenalan Canon PowerShot S90 mengakhiri penantian ramai peminat yang mahukan kamera bersaiz kecil tetapi berkuasa melaksanakan tugas dengan cekap. Pada S90, inovasi gelang kawalan adalah ciri hebat yang memudahkan operasi dan memberikan pengawalan mirip sebuah DSLR. Bagi yang tidak biasa, gelang kawalan pada bahagian lensa itu membolehkan pengguna menetapkan kawalan fungsi mengikut kehendak sendiri. Pilihan termasuk kawalan kelajuan pengatup, jarak zoom, bukaan cahaya, fokus manual dan sebagainya.

Baru-baru ini, Canon tampil dengan model pengganti iaitu PowerShot S95. Tempoh pembaharuan yang boleh dikatakan agak singkat dan pastinya mengecewakan mereka yang belum puas menikmati kehebatan S90. Yang pasti, kecemerlangan fungsi gelang kawalan yang menjadikan model itu kegemaran ramai dipertingkatkan. 

Pembaharuan paling utama pada S95 adalah rakaman video yang dipertingkatkan kepada rakaman berdefinisi tinggi atau HD (720p) dengan 24 bingkai sesaat. Fungsi juga dikemaskan dengan kualiti bunyi stereo penuh melalui dua mikrofon. Pada pandangan fizikal, S95 dibina lebih nipis dengan butang kawalan (untuk pilihan mod) bergerigi kasar yang memberikan lebih cengkaman operasi. Penambahbaikan bagi menggantikan butang kawalan S90 yang terlalu sensitif pada sentuhan. 
Operasi S95 bermula dengan susun atur menu yang ringkas dan mudah difahami. Ciri utama pada S90 yang semakin diperkemas itu boleh dilihat melalui skrin LCD tiga inci.Dari segi kualiti imej, Canon S95 yang diperkasa dengan pengesan imej 10 megapiksel DIGIC 4 seperti yang digunakan pada model G12 mampu menghasilkan imej setanding dengan kompak kategori lebih tinggi itu.
Bukan itu sahaja, S95 tampil sebagai model pertama yang menampilkan teknologi penstabilan imej hibrid yang mengurangkan gegaran semasa rakaman, sekali gus mengelak kekaburan pada gambar. Dengan keupayaan rakaman format RAW yang menghasilkan imej lebih jelas dan kemas, tidak banyak kamera di pasaran yang dapat mengatasi kehebatan kompak ini. Cuma satu kekurangan yang masih ketara adalah ketiadaan rakaman pantas.
Satu lagi tambahan hebat pada model ini adalah rakaman HDR. Gabungan tiga keping gambar yang disatukan untuk kesan seperti gambar poster filem, gaya rakaman yang semakin popular di kalangan peminat fotografi masa kini. Masih tiada perubahan prestasi lensa pada S95. Namun apa yang dikekalkan dari model terdahulu sudah cukup hebat. Bahkan di pasaran, tidak banyak kamera yang memiliki lensa dengan bukaan cahaya seluas f2 (hingga f8). Keupayaan mengambil gambar dalam keadaan cahaya rendah adalah satu lagi kelebihan kamera ini.
Keupayaan memperlahankan kelajuan pengatup sehingga "30 juga cukup hebat bagi sebuah kamera tanpa fungsi bulb. Keseronokan rakaman waktu malam juga disokong dengan ISO 80 sehingga 3200. Cukup untuk merakam bintang di langit.

Selain fungsi-fungsi kasar, Canon turut mempertingkatkan fungsi halus yang mungkin dipandang ringan oleh kebanyakan pengeluar kamera lain. Misalnya kebolehan pengguna untuk menentukan tempoh masa pada fungsi self timer. Dengan menggunakan gelang kawalan, tempoh menunggu rakaman kini boleh dilanjutkan dari satu hingga 30 saat.
Seperti juga G12, S95 diperbaharui dengan pelbagai Mod Keadaan seperti Super Vivid, Poster Effect, Smart Shutter, Nostalgic, Miniature dan paling bergaya adalah Mod HDR.
Sementara itu, reputasi kehebatan rakaman dasar laut daripada model S90 yang dilengkapi lensa sudut luas (28-105mm) juga berterusan. Malah dengan bonus rakaman video HD. Canon S95 dipadankan dengan bekas kalis air WP-DC38, model berbeza dengan yang digunakan untuk S90.

Sebagai kesimpulan, S95 tampil dengan pelbagai fungsi mengagumkan. Tidak kira sama ada anda pengguna biasa atau jurugambar profesional, kamera saiz poket ini tidak akan mengecewakan. Dengan melakukan sedikit rujukan di Internet, anda akan dapati ramai yang meletakan kamera ini sebagai kompak terbaik di antara semua.

Berikut adalah sample gambar yg telah saya hasilkan menggunakan Canon S90 (model terdahulu) jadi S95 semestinya perform lebih baik daripada ini..



4 comments:

  1. Tk bro...saya pn sedang mencari pengganti Digital Cam yg dah rosak baru2 ni. Nampaknya sya dah jatuh hati pada S95 nih...

    ReplyDelete
  2. Welcome..sekadar berkongsi pengalaman. :)

    ReplyDelete
  3. antara canon S95 and sony NEX-5, yang mana satu you recommend?

    ReplyDelete
  4. Hi Karlida,, 2 cameras tu kategori yg berbeza. S95 is a very good compact while NEX5 tu dah kategori hibrid (lg mahal) .. so performance mmg berbeza. Kalo saya, S95 dah cukup bagus. try google Panasonic GF1. (better hibrid than NEX5)

    ReplyDelete