Jun 12, 2010

BUKTI PEMANASAN GLOBAL DI PULAU AUR





BERITA SELAM

MERSING: Pemanasan suhu air laut dipercayai menjadi penyebab kemerosotan populasi ikan di sekitar perairan Taman Laut Pulau Aur dan Pulau Dayang di Johor yang berlaku sejak kebelakangan ini.

Suatu ketika dahulu, Aur dan Dayang yang terletak berhampiran dengan Pulau Pemanggil cukup terkenal sebagai destinasi yang dipenuhi pelbagai spesies ikan termasuk ikan layaran atau Merlin yang menjadi kegilaan di kalangan kaki-kaki pancing di negara ini.

Pengurangan jumlah ikan yang begitu ketara di kawasan itu menjadi perbualan di kalangan penyelam-penyelam yang mengikuti Johor X-Dive 2010 anjuran Tourism Malaysia pada minggu yang lalu.

Pulau berhampiran pulau Aur dan Dayang

masalah coral bleeching yang melanda perairan di seluruh pantai timur

Bilangan ikan yang muncul mungkin tidak sampai 10 peratus berbanding yang biasa dilihat di pulau seperti Tioman, Perhentian atau Redang.

Sama ada ia kesan pemanasan global atau fenomena alam, kehilangan sebahagian besar daripada spesies ikan di kawasan itu adalah sesuatu yang perlu dikaji.

Mengikut catatan komputer selam D4 yang digunakan penulis, purata suhu pada setiap selaman adalah 30 darjah Celsius. Pemanasan suhu kira-kira 10 darjah berbanding 20 hingga 25 C' pada kebiasaannya.

Selain daripada dasar laut yang lengang tanpa ikan, perairan negara kita juga diancam dengan pemutihan terumbu karang (bleeching ) yang juga dipercayai berlaku akibat punca yang sama.

Di Terengganu, rakan selam yang menyelam di Pulau Tenggol pada hari yang sama juga menyaksikan masalah coral bleeching yang teruk. Apa masa depan khazanah marin kita?

Pemutihan terumbu lembut dan keras itu menjadikan pemandangan di dasar laut kelihatan hambar dan tidak begitu berseri seperti biasa.

Bagaimanapun, pengalaman menyelam di sekitar Aur dan Dayang menyajikan pemandangan dasar laut yang tetap menarik di kalangan penyelam. Landskap berbatu dan kemunculan ikan gergasi seperti bumbhead, ikan jarang ditemui seperti scorpionfish, lionfish dan pelbagai jenis nudybranch.

No comments:

Post a Comment