Mar 22, 2010

Nature Up Close - Komodo Special


View ni aku ambik masa 1st time aku jejakkan kaki ke tanah Pulau Komodo selepas beberapa hari menghabiskan percutian di atas bot (liveonboards). Tujuan asal ke pantai ini adalah untuk dapatkan full shot kapal MV Blue Dragon, yang merupakan tempat tinggal kami selama 4H3M ketika pakej menyelam di Kepulauan Komodo.
Dengan kesempatan itu, aku mintak jurupandu bot mendaratkan aku di pantai yang terletak tak jauh dari tempat kapal 26 meter tu berlabuh. Perfect view! Pulau Komodo ni memang cantik, walaupun kering kontang tapi landskapnya cukup unik. Masa melepak kat pantai tu dengan beberapa orang rakan diver, tiba-tiba seekor burung meluncur laju, agak jauh daripada yang mampu kit lens aku rakamkan.


Agak kecewa bila tengok helang laut dada putih (white bellied sea eagle) tu menyambar di permukaan air. Geram, apatah lagi aku tahu gambar yang aku snap tu 'melekat baik' semasa kaki dia mencelup air tetapi bila diview dan zoom, sah gambar tu pecah.
Memang aku tak puas hati, kan best kalo lens telefoto ada kat tangan time tu. Dalam hati, aku memang nak sangat sekeping gambar helang ni. Bukan senang nak dapat peluang shoot wildlife dalam natural habitat.
Inilah gambar yang dimaksudkan tadi:

Hakikatnya, itulah kehebatan nature yang menunggu kita bila kita jauh daripada penempatan manusia. Tempat di mana kita adalah pendatang dan mereka adalah tuan tanahnya. Bagi aku peluang untuk menikmati keindahan alam semula jadi seperti yang ada di Pulau Komodo ni bukan peluang yang selalu datang.
Penerbangsan untuk sampai ke Komodo: Kuala Lumpur->Bali (tiga jam), Bali -> Labuan Bajo di Flores Barat (dua jam guna domestik flight).
So selepas puas menerokai keindahan di dasar laut, aku nekad untuk mengorbankan selaman terakhir pada hari keempat (walaupun ketika itu semua penyelam sangat excited untuk menikmati selaman terakhir mereka), keputusan aku untuk skip menyelam tu adalah semata-mata untuk enjoy nature secara lebih peribadi tanpa gangguan borak dan sembang mereka (divers).
Suasana mula sunyi sebaik sahaja para penyelam meninggalkan kapal MV Blue Dragon, aku berganjak ke bahagian belakang kapal dengan segelas kopi dan dua tiga keping biskut jagung. Bertambah perfect dengan sebatang rokok.
Tidak jauh daripada kawasan paya bakau tempat kapal berlabuh tu terbang seekor burung yang hampir sama seperti yang aku tengok di pantai semalam. Hinggap di celah rimbunan pokok bakau, then muncul seekor lagi dan hinggap di tempat yang sama. Aku mula panik. Tangan kanan terus melepaskan rokok untuk mencapai lens telefoto. Punya la excited, sampai tertukar lens tanpa turn off kamera.

kelibat pertama

hinggap di pokok bakau
Yang terakhir hinggap, total semua tiga ekor

"Okay, kali ini memang wild,'' bisik hati aku selepas seekor lagi melintas lalu dan hinggap di sebatang pokok yang sudah reput, berasingan daripada dua yang awal tadi. Ketiga-tiganya adalah White Bellied Sea Eagle yang memang banyak ditemui di Indonesia selatan dan Australia.
Dapat gambar.Tapi agak jauh sebab cabaran untuk fokus dari kapal yang berhayun dilambung arus ketika itu agak mencabar. Dan gambar yang aku dapat masih tidak sharp. Daripada 800, jari aku mengubah shutter speed kepada angka 1000, dan ini hasilnya.

semakin sharp

Cuaca hari tu memang sangat panas, set BCD dan wetsuit yang aku jemur di hujung dek kapal dah kering dalam masa dua tiga jam yang lalu. Suhu masa tu tak mungkin kurang daripada 40'c.
Tiba-tiba seekor mula terbang ke arah aku, dan menyambar sesuatu di permukaan laut tidak jauh daripada bot, rupa-rupanya sisa makanan yang dibuang oleh awak-awak kapal pada pagi tu sudah menarik perhatian mereka. Namun, gambar masih tidak begitu memberangsangkan. Payah juga untuk shoot gambar bergerak ni rupanya. Sekarang baru tahu betapa sukarnya kerja photographer, chances yang ada tak boleh disia-siakan, mesti tepat dan tangkas, haha.
Balik pada cerita tadi, ada masanya ketika helang ni glide ke arah bot, focusing jadi sedikit senang, so aku follow je pergerakan dan flow helang ni terbang. Sehinggalah helang ni rapat ke permukaan air untuk menyambar semula. Tapi dengan processor kamera yang slow (Canon 1000D), aku terpaksa terima hakikat bahawa aku hanya akan dapat gambar yang ala kadar.

Kemudian berita baik datang dari mulut seorang krew kapal. Katanya, jangan risau kerana helang-helang tu akan berulang alik menyambar makanan sehingga mereka kenyang. Rupanya mamat tu dah biasa sangat dengan gelagat helang tu. Dah macam beri makan kat kucing agaknya. So aku ambik masa aku dengan lebih steady, tak perlu tergopoh-gapah sangat.
Kepercayaan aku pertaruhkan pada lens 300 mm yang aku gunakan. Walaupun masih tidak pakar menggunakan setting manual, tapi kebolehan untuk set kepelbagaian speed, ternyata menyelamatkan aku daripada terlepas saat-saat best tu. Beberapa speed aku cuba, dari 800, kepada 1000 hinggalah kepada 1,600. Dan hasil yang terbaik adalah pada kelajuan shutter 1600 dengan ISO 200 dan aperture lebih kurang 5-6.
Dari viewfinder, aku mula syok merakam wild life, bertambah syok bila imej yang aku nak sudah berjaya dirakam pada beberapa minit pertama. Cuma aku terus menunggu sesuatu yang lebih dahsyat untuk dirakam oleh lens.
Dalam tempoh masa tak lebih dari tiga minit tu aku terus talakan lens ke arah subjek yang berulang alik menerjah di permukaan air. Dan ini adalah yang terbaik...


Selain komposisi (eagle body) yang lengkap dengan sayap terbuka luas, ketepatan fokus dan aksi kaki yang sedang menangkap habuan dengan background air, menjadikan gambar ni fav aku. Tapi apa yang aku kongsi kat sini mungkin berbeza dengan apa yang sepatutnya diajar oleh photographer profesional, di sini aku ni sekadar berkongsi pengalaman sebagai seorang yang tidak pro. -harap maklum.
Selain itu, ada beberapa lagi shot yang aku puas hati. Berikut aturannya!

OK! Sekian sahaja untuk kali ini, cuma tinggal satu lagi cerita Komodo iaitu pengalaman melihat Biawak Komodo di Pulau Rinca.
Sesiapa yang ingin mendapatkan info mengenai perjalanan ke Pulau ini jangan segan silu untuk bertanya.

Understand our nature, and they will come close to us- me

3 comments:

  1. a great photos from professional...nice

    ReplyDelete
  2. Thanks, ni mesti tak baca stori. Kan dah cakap bukan pro pun..:P

    ReplyDelete
  3. nice leng...keep it up...tetiba rasa cam cikgu tulih kt report card lak...hahha

    ReplyDelete