Sep 19, 2012

Perbetulkan White Balance

 
FUNGSI imbangan putih atau white balance merupakan antara penyelarasan yang sering diabaikan oleh pengguna DSLR walhal ia mempunyai kesan yang besar dalam penghasilan gambar.
Penetapan fungsi ini penting untuk mendapatkan warna yang tepat dengan menghilangkan kesan-kesan warna yang dipengaruhi persekitaran.
Dalam bahasa mudah, imbangan putih dilakukan untuk mendapatkan warna baju yang putih sebagai putih meskipun kawasan persekitaran disimbahi cahaya kekuningan dari lampu dewan.
'Pencemaran' warna tersebut mungkin tidak dikesan pada mata manusia, namun di dalam kamera, putih baju tersebut tetap dibaca sebagai kekuningan.
Oleh itu, penetapan white balance berfungsi sebagai penapis cahaya-cahaya asing yang boleh dipudarkan melalui penggunaan 'penuras-penuras' tertentu.
Imbangan putih yang disediakan oleh kebanyakan kamera digital moden termasuk pada kamera kompak antaranya Auto, Shade, Tungsten, Daylight, Cloudy dan White Flourescent.
Penurasan Tungsten misalnya digunakan untuk rakaman di dalam bangunan yang disimbahi cahaya lampu kuning. Imbangan ini bertindak 'menyejukkan' suhu warna daripada kuning (panas) kepada sedikit kebiruan (sejuk).
Penurasan Cloudy dan Flourescent pula berfungsi sebaliknya. Ia memanaskan warna gambar daripada warna petang yang mendung kepada pemandangan yang lebih bercahaya.

1. PENYELARASAN imbangan putih yang berbeza menghasilkan warna yang berlainan.
2. AUTO
3. SHADE
4. TUNGSTEN
5. FLOURESCENT
6. PENGARUH cahaya persekitaran harus dipadankan dengan penetapan imbangan putih yang bersesuaian.


No comments:

Post a Comment