Jul 14, 2011

Ronnie Mohamad


Niat untuk bertemu dengan seorang pelukis ternama tanah air di Kompleks Kraftangan di Jalan Stonor baru-baru ini akhirnya beralih kepada seorang pelukis muda bernama Hairani Mohamad, 33, pemilik karya bertajuk Marhabban yang dilihat sebelum itu.
Hairani yang dikenali dengan nama pena, Ronnie Mohamad cukup ramah semasa didekati, kemesraan itu menepis prasangka bahawa orang seni biasanya hidup di dalam dunia sendiri dan sukar difahami.
Melihat gaya muda dan kasualnya, agak mudah untuk meneka pengalaman melukisnya tetapi tidak apabila melihat karya-karnyanya. Lukisan-lukisan yang tersusun di tempat kerja di situ jelas memperlihatkan kematangan bakat pelukis muda yang akan terus menyinar.
Bermula sebagai pelukis potret jalanan kira-kira 15 tahun lalu, karya Ronnie kini semakin dikenali khususnya melalui pameran yang diadakan di seluruh negara termasuk beberapa pameran di Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur.
Selain lukisan bertajuk Marhabban, tumpuan saya pada pertemuan itu turut tertumpu pada sekeping lukisan besar yang masih lagi berbalut. Di sebalik bungkusan plastik, kelihatan imej seorang lelaki yang sedang menadah tangan dan berdoa.
"Itu adalah Kepadamu Kekasih. Karya saya yang baru dipulangkan oleh Balai Seni Lukis Negara selepas pameran baru-baru ini," kata pelukis kelahiran Segamat, Johor itu.
Memperincikan minatnya dalam seni lukisan, Ronnie memilih wajah manusia sebagai fokus karya. Bagi bapa kepada dua anak itu, wajah manusia menyampaikan seribu pengertian dan membuka ruang terjemahan yang sangat luas.
Namun lakaran wajah yang dihasilkan beliau bukan sekadar lukisan potret biasa. Sejak beberapa tahun lalu, Ronnie beralih kepada konsep lukisan yang lebih bergaya kontemporari.
"Saya masih melukis potret tetapi apa yang saya lakukan sekarang berbeza dengan apa yang saya lukis dahulu.
"Sekarang lukisan saya lebih kepada potret yang mempunyai luahan dan ekspresi yang lebih ekstrem dan mendalam," jelasnya yang mengidolakan pelukis Ahmad Zaki dan Bayu Utomo Radjikin.
Nyata sekali karya-karya Ronnie mempunyai keunikan tersendiri. Ia jelas dilihat pada lakaran-lakaran kasar yang diperkemaskan dengan gosokan dan sentuhan yang halus dan rapi.
Berbeza dengan lukisan biasa yang dihasilkan dengan cat dan berus, lukisan hitam putih Ronnie dihasilkan menggunakan arang yang mempunyai kekuatan dan kedalaman yang tersendiri.
Namun begitu, cabaran lukisan arang jauh berbeza dengan kaedah lukisan biasa kerana penggunaan warna yang terhad.
"Saya hanya memiliki dua warna iaitu hitam pada arang dan putih pada kanvas. Tanpa warna-warna lain, saya memaksimumkan kreativiti untuk menghidupkan sesebuah lukisan," katanya.
Kesukaran teknik itu katanya adalah untuk mendapatkan kesan warna bagi membezakan sesuatu tekstur seperti pakaian, kulit manusia, besi, kayu dan sebagainya.
Menurut Ronnie, untuk menguasai kemahiran lukisan arang, seseorang pelukis harus menguasai dan memahami sifat bahan yang digunakan. Selain lakaran yang tepat, contengan comot turut dijadikan sebahagian proses penceritaan sesebuah lukisan.
Namun sebagai artis di dalam dunia penuh kreativiti, beliau tidak boleh terlalu bergantung kepada kebiasaan identiti. Ada masanya beliau mencuba sesuatu yang berlainan daripada biasa.
Dari kerusi melukisnya, Ronnie bangun untuk menunjukkan lukisan seorang lelaki Melayu berkeris yang sedang bersilat. Lukisan itu katanya antara karya terbaik kerana penggunaan teknik lukisan terbalik.
"Untuk lukisan ini saya warnakan seluruh permukaan kanvas dengan warna hitam, kemudian baru saya 'keluarkan' warna putih dan kelabu," katanya yang tidak pernah mendapat pendidikan formal di mana-mana institusi.
Dari RM45 kepada RM8,000
Hasil kegigihan dan kesungguhannya, Ronnie membuktikan pembabitannya secara serius di dalam bidang itu telah membawa pengiktirafan dan pulangan yang berbaloi.
Daripada lukisan potret yang dijual pada harga RM45 sekeping 15 tahun lalu, kini lukisan paling mahal Ronnie sudah hampir mencecah RM10,000.
"Dimarah dan dimaki hamun pelanggan sudah menjadi perkara biasa semasa saya mula-mula melukis dahulu.
"Dulu saya melukis mengikut kehendak orang tetapi sekarang orang mahukan lukisan mengikut gaya saya," katanya juga pernah melukis Pasar Seni Kuala Lumpur.
Dengan pasaran yang semakin positif, sambutan yang diterima kini juga berubah. Ronnie berkata, dengan gaya persembahan yang berindentiti sendiri pelukis dapat melebarkan pasaran dengan lebih luas.
"Seorang pengumpul lukisan pernah membeli empat lukisan saya secara serentak. Ada juga yang menggantung lukisan saya sebaris dengan karya Ahmad Zaki," katanya dengan penuh kepuasan.

No comments:

Post a Comment