Aug 23, 2010

"Two Moons" pada 27 Ogos 2010.

Kiriman email:

"Dont miss this.. this phenomena is not worth missing. Put this in your memo and watch out the Two Moons in the sky on the night of 27 August 2010".
NO ONE ALIVE TODAY WILL SEE THIS AGAIN!!!.


RASANYA ramai dah dapat email seperti di atas dan sudah maklum mengenai fenomena terbesar yang diramal berlaku pada malam 27 Ogos tahun ini. Fenomena 'dua bulan' yang akan disaksikan oleh manusia seluruh dunia. Jika tidak melalui Facebook, mungkin berita itu diterima melalui email yang dikirim rakan yang excited dan 'prihatin' untuk berkongsi sesuatu yang hebat dengan anda :P

Bagi yang belum menerimanya (-dalam email berkenaan-) Planet Mars dikatakan bersinar dalam cahaya paling terang bermula pada Ogos 2010. Saiznya dikatakan menyamai saiz bulan kerana Mars ketika itu berada pada jarak 34.65 juta batu dari bumi. Jarak paling hampir adalah pada malam 27 haribulan, Jumaat ini.

Jika terlepas, peluang seterusnya untuk kita melihat fenomena itu berulang adalah pada tahun 2287. Dan semestinya, tiada manusia yang hidup pada hari ini dapat menyaksikannya semula. Begitulah hebatnya tarikan yang dipadankan. Yang pasti ramai sudah memasukkan berita itu ke dalam memo dan diari masing-masing. Teruja untuk menyaksikan fenomena itu berlaku.


Seperti anda semua, aku juga menerima emel yang sama kira-kira sebulan lalu. Namun semasa melakukan operasi 'membersihkan' email-email lama baru-baru ini, baru terperasan sebenarnya aku pernah melihatnya pada Julai 2003, kemudian pada 2005 dan 2006. Tahun ini kita dikatakan akan melihatnya lagi, dan aku yakin 99% kita akan terus melihat semua ini untuk tahun-tahun akan datang ..Maksud aku email berantai pasal Two Moons tu , bukannya fenomena.

Sedarkah kita betapa mudah kita menerima segala maklumat yang disumbat melalui Internet dan TV. Tanpa memeriksa kesahihan mengenainya terlebih dahulu. Ketahuilah bahawa "di dalam dunia ini, ada manusia yang gemar menipu dan mengada-ngadakan cerita palsu. Manusia yang memperoleh nikmat dengan memperbodohkan manusia, apatah lagi jika yang diperbodohkan itu sebahagian besar daripada penghuni planet.KAHKAHKAH!! mana ada dua bulan beb, bulan dua adalah!
Moral: Jangan terlalu mudah percaya pada kiriman emel, gambar, sebaran video dan sebagainya...n jangan mudah jadi bangang.


1 comment:

  1. tipu jer mne ader kiteowg dah tgk dah tp xder un planet uh

    ReplyDelete