Aug 20, 2010

SF-15 X-Pert Zoom Z3

SELEPAS lima tahun penyelidikan dan pembangunan yang membawa kejayaan pada model terlaris TUSA iaitu SF-8 X-Pert, TUSA sebagai pengeluar peralatan skuba antarabangsa memperkenalkan sirip selam terbaru, SF-15 X-Pert Zoom Z3.
Berbeza dengan sirip selam konvensional yang menghasilkan daya tujahan daripada dayungan, sirip berbelah SF-15 memanfaatkan (lebih daya) daripada tekanan dua arus (yang dipotong bilah) .
Untuk prestasi maksimum, bahagian buku lali sirip selam ini direka dengan lengkungan 27 darjah yang terbukti mengurangkan tenaga semasa mendayung. Rekaan berdasarkan anatomi badan manusia itu sekali gus memberi penjimatan pada penggunaan udara-untuk tempoh selam yang lebih lama.
Selain itu, teknologi sayap semula jadi yang condong pada sirip ini juga membantu penyelam bergerak lebih lurus, berbeza dengan penggunaan sirip biasa yang cenderung membawa penyelam condong ke bawah.
Dengan teknologi pangkal bengkok, sirip Tusa ini berfungsi dengan efisien, cukup dengan hanya dayungan lembut berterusan. Ia bukan sahaja menjimatkan tenaga malah meminimumkan keletihan ketika melawan arus deras.
Sirip selam ini kini boleh didapati di kebanyakan kedai selam di negara ini dengan beberapa pilihan warna termasuk hitam, biru, kuning, merah, jingga dan putih.


l Rekaan bilah kipas bersudut 27 darjah.
l Poket sarung kaki pelbagai bahagian yang menambah kuasa pada tujahan bilah.
l Bahagian sisi bilah yang diperkemas untuk lebih kestabilan dan kayuhan verstail.
l Inovasi hidrofoil yang menghasilkan daya tujahan ke depan tanpa kerja keras.
l Tambahan 10 peratus saiz berbanding model SF-8 X-Pert yang meningkat kuasa dayungan.


Model terdahulu SF-8 X-Pert

No comments:

Post a Comment